کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

هنرمندان جشنواره‌های فجر امسال را تحریم می‌کنند؟

خبرهای رسیده، حکایت از بی‌اعتنایی برخی از هنرمندان به جشنواره‌های فجر امسال دارد. پیتر بروک از شرکت در جشنواره تئاتر فجر انصراف داد، سه شاعر داوری جشنواره شعر فجر را نپذیرفتند، و برخی سینماگران از شرکت در جشنواره فیلم فجر خودداری کرده‌اند. تحریم این جشنواره‌ها، رنگ و بویی سیاسی‌تر به این جشنواره‌های دولتی داده است.
جشنواره فیلم فجر تا ده روز دیگر افتتاح می‌شود و در همین حال روز گذشته بیانیه‌ای بدون‌امضا به نام «گروهی از سینماگران ایران» منتشر شد که در آن از سینماگران خارجی خواسته شده است «در اعتراض به برخورد‌های دولت ایران با مردم»، از شرکت در جشنواره فیلم فجر خودداری کنند.
در این بیانیه آمده است: جشنواره دولتی فیلم فجر در حالی برگزار می‌شود که فشارهای حکومت ایران علیه مردم و جامعه هنری به اوج خود رسیده است.
نویسندگان این بیانیه خطاب به همکاران خارجی خود نوشته‌اند که «پذیرش دعوت دولت ایران از سوی شما و حضور در جشنواره فجر، حمایت از برگزارکنندگان و تائید دولتی است که مردمش، عزادار کشته‌شدگان سرکوب‌ها و چشم‌انتظار زندانیان و گم‌شدگان خود هستند.» آنها نوشته‌اند: حضور شما در جشنواره فجر امسال، نادیده گرفتن مبارزات حق‌طلبانه مردم مظلوم ایران خواهد بود.
«آب به آسیاب دشمن می‌ریزید»
این بیانیه در حالی بدون ذکر نام امضاکنندگان آن منتشر شده است که پیش از این نیز شماری از سینماگران ایرانی علنا یا تلویحا در مخالفت با حضور در این جشنواره به سخن آمده بودند.
از جمله بهمن قبادی، از سینماگران و منتقدان سینمایی خواسته بود که امسال در اعتراض به انتخابات خردادماه و نحوه برخورد حکومت با معترضان در ماه‌های پس از آن، این جشنواره را از رونق بیندازند.
اما در واکنش به این دعوت‌ها به تحریم جشنواره فیلم فجر، یک سینماگر نزدیک به اصول‌گرایان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی دولت، «تلاش برخی از افراد همچون بهمن قبادی برای ترغیب فیلمسازان خارجی به تحریم جشنواره فیلم فجر» را «آب به آسیاب دشمن ریختن» بر شمرده است.
محمدرضا شرف‌الدین، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فرزند صبح» که بر اساس زندگی آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ساخته شده است، در عین حال به ایرنا گفت:: تلاش برای تحریم جشنواره فیلم فجر تاثیری بر روند آن نخواهد داشت و این رویداد ملی سینمای ایران با تمام قدرت برگزار خواهد شد.
فرهادی داوری رو نپذیرفت - صدرعاملی فیلمش را شرکت نداد
در همین حال شنیده می‌شود اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «درباره الی...» که با اقبال منتقدان و محافل سینمایی در ایران و در جهان روبه‌رو شده پس از پیشنهاد مسئولان برپایی جشنواره فجر برای حضور در هیئت داوری مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، از پذیرش آن سر باز زد.
برخی سینماگران نیز فیلم‌های خود را در جشنواره امسال شرکت نداده‌اند. از جمله رسول صدرعاملی که امسال فیلم سینمایی «زندگی با چشمان بسته» را برای جشنواره فجر آماده می‌کرد. البته او نیز علت کناره‌گیری‌اش را این‌طور اعلام کرده که حاضر نیست فیلم خود را قربانی آماده‌سازی عجولانه برای نمایش در جشنواره‌ها کند.
سعید رشتیان، مجری طرح و یكی از تهیه‌كنندگان «حیاط خلوت خانه خورشید»، نیز اعلام كرده بود رخشان بنی‌اعتماد موافق حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر نیست.
با این حال عاقبت با توجه به مشارکت شهرداری تهران در تولید این فیلم و همچنین به گفته خود رخشان بنی‌اعتماد «به خاطر عوامل فیلم»، از قرار معلوم «حیاط خلوت خانه خورشید» هم در جشنواره حضور پیدا کرده است.
داریوش مهرجویی، کارگردان شناخته‌شده ایران هم در گفت‌وگویی با هفته‌نامه چلچراغ گفت: این جشنواره بی بنیه تر از آن است که بخواهم درباره آن صحبت کنم.در شرایطی که نسبت به این جشنواره از طرف یزرگترین سینماگران ایرانی بی اعتنایی می شود، دیگر بحثی نمی ماند.
انصراف ستاره جشنواره امسال تئاتر
در روزهای گذشته پیتر بروک، کارگردان مشهور بریتانیایی که اعلام شده بود در جشنواره تئاتر فجر شرکت می‌کند، از شرکت در این جشنواره انصراف داد.
ستاد برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود «برخی حضور نمایش ایشان را در ایران برنمی‌تابند» و به همین دلیل اجرای این اثر «با توافق گروه» به زمانی دیگر موكول شده است.
اما مارکو رنکوف، سخنگوی گروه تئاتر پيتر بروک، در این باره به رسانه‌ها گفت: تمامی اعضای گروه معتقد بودند که در اين مقطع انجام چنين پروژه‌ای صحيح نيست و در حال حاضر پرونده اين موضوع بسته شده است.
با انتشار خبر حضور گروه تئاتر بروک در جشنواره تئاتر فجر، گروهی در فيس بوک شکل گرفت که اعضای آن از پيتر بروک خواسته بودند با توجه به وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران و نشان دادن اعتراض به دولت کنونی، در جشنواره تئاتر فجر شرکت نکند. این گروه در کمتر از یک هفته، بیش از 1400 عضو پیدا کرد.
در همین حال تعدادی از هنرمندان مطرح تئاتر ايران نيز طی نامه‌ای از پيتر بروک خواسته‌ بودند در جشنواره تئاتر فجر شرکت نکند. اين گروه ۲۸ نفره از هنرمندان مطرح تئاتر ايران حضور پيتر بروک در جشنواره تئاتر فجر را نه تنها مسرت‌بخش نمی‌دانند بلکه شنيدن چنين خبری را مبهوت کننده دانسته بودند.
خودداری سه شاعر از داوری جشنواره شعر فجر
اما تنها جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر نبوده‌اند که با بی‌اعتنایی شماری از هنرمندان روبه‌رو شده‌اند. جشنواره شعر فجر نیز که نسبت به این دو جشنواره جوان‌تر است، ساعد باقري، عبدالجبار كاكايي و سهيل محمودي نیز اعلام کرده‌اند از پذیرش داوری چهارمين جشنواره شعر فجر خودداری کرده‌اند.

سهيل محمودي در این باره گفته که برخلاف گزارش‌ها، «هیچ یک از ما سه نفر، به عنوان داور در جشنواره شعر فجر حضور نداریم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر