کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

جزئیات تازه از دستگیری‌های پس از عاشورا

منابع خبری نزدیک به اصولگرایان در ایران از شناسایی عده ای از حاضران اعتراضهای خیابانی روز عاشورا خبر داده اند.

روزنامه جوان که گفته می شود وابسته به سپاه پاسداران است در شماره روز سه شنبه، 15 دی خود نوشته است که در تصاویری که از تلویزیون ایران پخش شده، فردی که در خیابان ولیعصر تهران در حال کندن تابلویی بوده، شناسایی شده است.

این روزنامه در این خبر که در "بخش ویژه" خود با تیتر "شناسایی اغتشاشگر نفتی روز عاشورا" چاپ کرده، نوشته است که این فرد کارمند یکی از شرکت های نفتی است.

همچنین این روزنامه در خبر دیگری از شناسایی یِکی از عوامل ناآرامی های قم و تهران که اخیرا دستگیر شده، خبر داده است.

به گزارش روزنامه جوان، این فرد خواننده رپ و دانشجوی دانشگاه آزاد است که "ضمن شرکت در اغتشاشات تهران و میانداری، حضور پررنگی در حواشی و ماجرای های تشییع جنازه آیت الله منتظری در قم داشته است."

از سلطنت طلب تا وهابی

روزنامه جوان همچنین در همین شماره نوشته که سفارت عربستان سعودی و "وهابیون" در رخدادهای روز عاشورا در تهران نقش داشته اند.

بنا به نوشته این روزنامه فردی عراقی الاصل و با شناسنامه ایرانی که در سفارت عربستان فعالیت می کرده، با "شبکه سازی و ارتباط گیری" برخی از عناصر داخلی و تعدادی از نیروهای اعزام شده به تهران، "بخشی از آشوب های روز عاشورا را هدایت و مدیریت" می کرده است.

روزنامه جوان نوشته است که این فرد حمایت مالی شبکه خود را از طریق ارتباط گیری با وهابیون انجام می داده است.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از مرتضی تمدن، استاندار تهران نوشته است که کسانی در ناآرامی های روز عاشورا حضور داشته اند که نه سازماندهی و نه فرمانده آنها در داخل ایران بوده است.

آقای تمدن گفت: " در بین دستگیرشدگان آن روز افرادی از گروهک منافقان (مجاهدین خلق)، چپ مارکسیسم، از جریان های اپوزیسیون سلطنت طلب، وهابیت و ... حتی تیم ترور حضور داشته اند و این نشان می دهد که آنها آماده بودند تا یک کشتار جمعی در تهران به راه اندازند و کشته‌های زیادی روی دست مردم بگذارند."

دستگیری چهره‌های پشت پرده

خبرگزاری فارس در خبر دیگری نوشته است: "در پی صدور حکمی از سوی دادستانی تهران بعد از حوادث روز عاشورا تاکنون چهل نفر از طراحان پشت پرده این اغتشاشات دستگیر شده اند."

سلمان ذاکر، عضو کمیسیون خقوقی و قضایی مجلس ایران به خبرگزاری فارس گفت: "دادستانی تهران بعد از روز عاشورا دستوری را مبنی بر دستگیری تمامی عوامل پشت پرده اغتشاشات روز عاشورا صادر کرده است."

روز گذشته نیز حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران از بازداشت اتباع خارجی که در روز عاشورا "حرکت تبلیغی" و "جنگ روانی" را هدایت می کردند، خبر داد.

پس از ناآرامی روز عاشورا، دادستانی تهران دستور به بازداشت گسترده عده ای از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی ایران داد.

عده ای از مشاوران میر حسین موسوی، بعضی از اعضای نهضت آزادی از جمله ابراهیم یزدی، دبیر کل آن، عده ای از اعضای دفتر تحکیم وحدت و چند روزنامه نگار در روزهای اخیر دستگیر شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر