کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

تکنولوژی WiMAX چیست ؟

به تازگی نسل جدید تلفن های همراه و نوت بوک مجهز به گیرنده WiMAX می باشند که با بهره گیری از این تکنولوژی یک کاربر می تواند به راحتی و در هر مکان تحت پوشش شبکه اینترنت قرار بگیرد و این تکنولوژی نوعی قابلیت پوشش دهی شبکه ای می باشد که امکان دریافت اطلاعات حتی در دور افتاده ترین نقاط را ممکن می سازد.
به عبارت دیگر تکنولوژی ارتباطی دیجیتال بی سیم بر مبنای استاندارد IEEE 802.16 جهت برقراری ارتباط پرسرعت اینترنتی که در آن محدودیت سرعت و مکان وجود ندارد WiMAX نام گذاری شده است.
از دیگر مزایای تکنولوژی WiMAX نسبت به سیستم های ارتباطی قدیمی تر به خصوص ADSL حذف کامل کابل های مخابراتی می باشد که علاوه بر ایجاد امکان برقراری ارتباط هزینه های راه اندازی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
امواج WiMAX از طریق دکل های مخابراتی ارسال می گردد که عملکردی مشابه با فرستنده های امواج تلفن همراه دارد ولی با این تفاوت که یک دکل فرستنده WiMAX قادر است به تنهایی محدوده ای تقریبا برابر 65 کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار دهد، درحالیکه دکل های تلفن همراه محدوده ای بسیار کوچکتر را تحت پوشش قرار می دهند.دکل های سیستم WiMAX قادر هستند که به طور مستقیم با پهنای باند بالا به اینترنت متصل شوند که این اتصال معمولا از طریق کابل های زیر زمینی و یا یک اتصال بدون سیم از طریق امواج رادیویی ماکروویو بین چند دکل فراهم می گردد.پهنای باند انتقال داده دراین تکنولوژی در حدود 70 مگابایت بر ثانیه می باشد که البته این میزان پهنای باند بین کاربران تقسیم می گردد.


نسل دیگر تکنولوژی ارتباطی بی سیم Wi-Fi نام دارد که شعاع پوشش دهی آن در حدود 30 مترمی باشد و این پوشش دهی گاه به یک شرکت و یا یک فرودگاه خلاصه می گردد که درصورت خروج از محدوده پوشش دهی کاربر از اینترنت خارج می گردد.مزیت دیگر WiMAX به Wi-Fi پهنای باند نقل و انتقال داده ها می باشد که در حدود 10 تا 15 مگابایت بیشتر می باشد.
با در اختیار داشتن نسل جدید نوت بوک ها بر پایه Montevina و تجهیز آنان به گیرنده WiMAX ، اینترنت پر سرعت در همه نقاط توسط کاربر در دسترس خواهد بود و رویای دسترسی به اینترنت پر سرعت بدون محدودیت مکانی به حقیقت می پیوندد.
با توجه به مزایای مذکور وافزایش روز افزون کاربران اینترنت و ایجاد دهکده جهانی ، برای کشور ایران هم دسترسی به اینترنت با پهنای باند بالا و پوشش وسیع یکی از نیازهای ضروری محسوب می گردد که با توجه به وعده های داده شده امیدواریم هر چه سریعتر برای راه اندازی این سیستم جدید در کشورمان اقداماتی صورت گرفته و همه شهرها و تمامی نقاط ایران تحت پوشش این پدیده جدید قرار بگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر