کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

امير محبيان؛ طرح نو، شکل و فرمت قرن 21 او براي انتشار روزنامه

دوم تيرماه زادروز امير محبيان روزنامه نگار شناخته شده ايران است که درسال 1341 به دنيا آمده است. وی براي تامين خبر و نظر براي رسانه هاي وطن خبرگزاري آريا را تاسيس کرده است.
امير که داراي دکتراي فلسفه است همچنين يک مرکز مطالعات استراتژيک به نام "مرکز مطالعات استراتژيک آريا (در چند صد قدمي ميدان فردوسي تهران، خيابان پارس، کوچه جهانگير)" دايرکرده است.
دکتر محبيان که يک روشنفکر اصولگراست سالها عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت و از منتقدين دولت محمد خاتمي معروف به دولت اصلاح طلبان بود. انتقادهاي امير محبيان به روش علمي خاصي نوشته مي شد که بدعتی در مقاله نويسی به شمار می رود. شمار مقالات امير محبيان در اين زمينه بيش از سه هزار است.
اصلاح طلبان (رفرميست ها) عنوانی بوده است که خبرگزاري هاي خارجي دولت خاتمي را با آن مشخص می کردند، حال آنکه اصلاحات مورد نظر اين دولت تعريف و اعلام نشده بود.
امير محبيان در چهل و هفتمين سال عمر خود سرگرم رو به راه کردن مقدمات انتشار روزنامه اي بود که پروانه آن به نام محمد رضا باهنر - نايب رييس مجلس - صادر شده است. اصحاب نظر گفته بودند که اگر اين روزنامه با طرحي که امير برايش تهيه کرده انتشار يابد، انقلابي در ژورناليسم ايران پديد خواهد آورد. اين روزنامه همه جنبه هاي زندگاني را پوشش خواهد داد؛ نه فقط رويدادهاي سياسي و نقل اخبار سازمانهاي دولتي - کاري که عادت و روال کار نشريات تهران شده است. با وجود اين اظهارنظرها و انتظار، از انتشار آن روزنامه تا به امروز (دوم تيرماه 1389) خبري نرسيده است.
قرار بود که اين نشريه نخستين روزنامه ايران باشد که با فرمت و روش قرن 21 (رسانه چاپي در دنياي آنلاين ها) انتشار يابد و يک روزنامه جامع (حرفه اي)، که نياز و خواست مخاطبان قرن 21 را تامين کند. به اظهار کساني که در جريان طرح اين روزنامه بودند، قرار بود که امير از تجربه روزنامه نگاران بنام کشور و دست اندرکاران اين حرفه ـ از انتخاب مطالب، صفحه آرايي تا توزيع و چاپ ـ استفاده کند و روزنامه مورد بحث برپايه اقتصاد روزنامه نگاري و مديريت قرن 21 اداره شود. تکفروشي و اعلان و به ويژه رپرتاژ آگهي منشاء درآمد روزنامه باشد و .... در اين روزنامه به شيوه ژورناليسم قرن 21، رويدادها دنبال و خبرها کامل (بدون باقي گذاردن جاي سئوال براي مخاطب) تنظيم و عرضه شود. توليد خبر و مطلب مدنظر باشد، نه ادامه روال جاري يعني رونويس (کاپي) کردن از خبرگزاري ها، سايت هاي موجود در اينترنت و فاکس هاي واصله. صفحه آخر روزنامه (بک پيج) به صورتي باشد که روزنامه هاي پيشرفته جهان دنبال مي کنند و به همين ترتيب صفحات مقالات و نظرات و نامه هاي مخاطبان. همچنين ترکيب ميزهاي تحريريه مطابق سازمان و سلسله مراتبی باشد که در قواعد روزنامه نگاري آمده است. ميزهاي اتاق خبر دارای نويسنده ستادي (نشسته) باشد. تصويرهاي خبري، دراين روزنامه نقشي مهم بر عهده داشته باشد. استخدام نيروي انساني بيش از ميزان مورد نياز نباشد که تورّم کادر ايجادکند. به طور خلاصه؛ اين روزنامه به صورتي انتشار يابد که شايسته کشوري باشد (ايران) که هزاران سال کانون تمدن بشر و زادگاه انديشمندان و اديبان و دانشمندان بود.
قرار بود که آموزش عمومي و اطلاع رساني خالص (مطلق) دراين روزنامه مورد توجه ويژه باشد. از آنجا که ايران فقط تهران نيست، به اخبار و توزيع شهرستان ها عنايت کامل شود، و اين روزنامه صفحه ای خاص هر استان داشته باشد و دفاتر توزيع و نمايندگي در افغانستان و نواحي پارسي زبان برون مرز داير کند و همچنين نمايندگي در کشورهاي ديگر و به ويژه ممالکي داشته باشد که داراي ايراني تبار و مهاجر ايراني اند که شمار مهاجران ايراني در سال 1389 پنج ميليون گزارش شده بود. براي توزيع و نشر صفحه (نه انتشار ضميمه) در استانها و پوشش اخبار آنها از روش روزنامه اطلاعات (در دهه هاي 1330 تا 1357) اقتباس شود.
امير محبيان در سال 1388 به موازات تلاش براي انتشار احتمالي اين روزنامه، در حال تنظيم برنامه جهت توسعه فعاليت هاي خبرگزاري آريا بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر