کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

ساسانيان

ساسانیان :

این پرچم ساسانیان داستان جالبی داره و البته یه ربطی هم به شاهنامه فردوسی داره ! این که واقعا پرچم ساسانیان چه بود تا چند سال پیش که خرابی های شهر پمپی ایتالیا کشف نشده بود نامعلوم بود اما بعد از کشف و بیرون آوردن شهر پمپی از زیر خاک معلوم شد که پرچم ساسانیان چه بوده و به چه شکلی بوده چون روی یکی از دیواره هاش عکس جنگ روم با ایران حک شده بود که پرچم ساسانیان رو دقیقا نشون داد . اما حالا این چه ربطی به شاهنامه داره ؟ ربطش اینجاست که فردوسی دقیقا اون رو در شعرهاش توصیف کرده به اسم درفش کاویان اگه شما یه کم اهل ادبیات باشید اسم درفش کاویانی رو شنیدید و تصویری که فردوسی از درفش کاویانی میکنه همون شکلی یه که پرچم ساسانیان بوده . جالب اینه که با مدارکی که بدست اومده معلوم شده ساسانیان پرچمشون رو کاویان خطاب می کردند یعنی به پرچمشون می گفتن کاویان . حالا جالب اینه که خود ما تازه چند سال پیش تو خرابی های پمپی تونستیم پرچم ساسانیان رو ببینیم حالا ببینید فردوسی که در عهد غزنویان و سلطان محمود زندگی می کرده بعد از چند صد سال چجوری تونسته اون پرچم رو تجسم بکنه . بنظر شما یکم موضوع بو نمیده . جالب تر از همه اینه که اون پرچم (( پرچم ساسانیان )) بعد از حمله اعراب به ایران توسط عمر و سپاهیانش به آتش کشیده می شه و هیچ اثری ازش نمونده حالا فردوسی این رو از کجا دیده خدا داند !

نکته جالب دیگه ای که در مورد کاویان یا همون پرچم ساسانیان هست اینه که ساسانیان معتقد بودند توی هر جنگی این درفش کاویان رو با خودشون ببرن پیروز می شن و جالب اینه که واقعا هم پیروز می شدند البته به استثناء آخرین جنگ که با مسلمانان بود و شکست می خوردند .

نکته دیگه اینه که از این درفش کاویان چهار نوار آویزون بود که هر پادشاهی میبایست (( البته نمی دونم حتما یا نه ولی بهرحال همشون این کار رو کردن )) به ته یکی از این نوار های بلاند زیور آلات و جواهر و از این چیزا آویزون می کرد . جالب اینه که وقتی این پرچم توی آخرین جنگ که ساسانیان از مسلمانان شکست خوردن وقتی عمر این پرچم رو دید از ابهت اون و از دیدن جواهراتش یه جورایی کب کرده بود . بعدش هم دستور داد که جواهراتش رو باز کنن و به ((یا به بیت المال یا خرج سپاه )) بدن و بعدش پرچم رو سوزوندن و چون ساسانیان فقط همون یک درفش رو با زیورآلات داشتند پرچم ساسانیان بطور کامل از بین رفت .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر