کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۱, سه‌شنبه

آغاز «ژورنال نويسي» و ايجاد چنين ستون هايي در رسانه هاي چاپي ـ ژورنال نويسي در ايران


انتشار منظم ستون «ژورنال» در روزنامه ها را ژوئن 1904 ذكر كرده اند زيرا كه يك روزنامه آمريكايي 22 ژوئن اين سال به مخاطبانش اطلاع داده بود كه از شماره بیست و پنجم ژوئن ستون هاي «ژورنال» داير مي كند.
اين ستونها که از آغاز عصر اینترنت متاع خواندني تر رسانه های چاپی را تشکیل می دهند توسط روزنامه نگاران قديمي تر (كه خوانندگان با نامشان آشنا هستند) نوشته می شوند و حاوي مطالبي از جمله مشاهدات روزمره، شرح مسافرت، تداعي و برداشتشان از خبرها، تشريح سابقه رويدادها به علاوه بيان نظر، احساس و عواطف خود نسبت به برخي از آنها و انعكاس ضعف ها و قوّت ها، يادآوري ها، ترسيم وضعيت روزگار، بازتاب كارهاي ماندني، انتقال دانش، و آموزش عمومي و همچنین خاطره نگاری هستند. نظرسنجي بين المللي سال 2004 از مخاطبان روزنامه ها نشان داد كه در عصر اينترنت توجه مخاطبان به اين ستونها، و همچنين مقالات، تحليلها، تفسيرها و نظر خوانندگان (صفحه نامه ها) روزافزون است زيرا كه منابع سريعتري براي رساندن «اخبار مطلق» در دسترس مخاطبان قرار گرفته است و مخاطبان از روزنامه ها تحليل، مقاله، جزئيات و «نظر» و مطالب حاشیه ای (ساید لایت) مي خواهند. نظر سنجی سال 2007 نیویوزک تایمز از مخاطبانش نشان داد که جالبترین بخش از مطالب این روزنامه مشاهدات معمولی روزنامه نگاران، شرح سفر و اظهارنظر آنان توام با ذکر خاطره از رویدادهاست. از آن پس فرستادن روزنامه نگار به شهرها و کشورهای دیگر تا چندبرابر گذشته افزایش
علي اصغر حاج سيدجواديیافته است در ايران، در نيمه دوم دهه 1340، آن زمان كه دكتر علي اصغر صدر حاج سيدجوادي سردبير روزنامه اطلاعات بود، چنين ستونهايي در اين روزنامه تحت عنوان «پنج ستون از پنج نويسنده» داير شد و مدتها ادامه يافت كه با رفتن او از روزنامه، اين ستون ها هم تعطيل شد. دکتر علي اصغر صدر حاج سيدجوادي که از فعالان بنام انقلاب سال 1357 بود در فرانسه زندگي مي کند. وي در زمان حکومت دکتر مصدق جناح سياسي معروف به «نيروي سوم» را به وجود آورده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر