کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

حاج ميرزا ابراهيم آقا تبريزي

حاج ميرزا ابراهيم آقا تبريزي از شهداي انقلاب مشروطيت است. وي فرزند حاج شيخ علي زنجاني بود، از روحانيون روشنفکر عصر خويش به شمار مي رفت. با اينکه در محيط روحانيت پرورش يافته بود، از غالب اعيان عصر به مقتضيات روز واقف تر بود. پس از اعلان مشروطيت از طرف اصناف تبريز به نمايندگي دور اول مجلس انتخاب گرديد و به همراهي ساير وکلاي آذربايجان به تهران عزيمت کرد. از روز اول در مقابل محمدعليشاه قاجار و اطرافيان او قد علم کرد. در تصويب قانون متمم قانون اساسي، پافشاري نمود، و از دربار نترسيد. در قضيه اقبال السلطنه ماکوئي، ميرزا علي اصغر خان اتابک را استيضاح کرد و کابينه او را بي پروا انتقاد نمود. در خارج از مجلس نيز فعاليت مي کرد و رئيس انجمن غيرت بود.

ميرزا ابراهيم آقا در مجلس مدافع مشروطيت بود، تا در واقعه بمباران مجلس در 23 جمادي الاول سال 1326 در باغ امين الدوله مقتول گرديد. تقي زاده در مجله کاوه وي را از لايق ترين فرزندان ايران محسوب داشته و حسين کاظم زاده ايرانشهر در مجله ايرانشهر او را از بزرگان ايران دانسته است. در هر حال وي از مشاهير رجال آذربايجان است.

ذيل

حاج شيخ علي زنجاني از علماي تبريز و داماد حاج ميرزا باقر مجتهد بود. نسب او گويا به شيخ شهاب الدّين سهروردي ميرسيد.

مستبدين تبريز حاج ميرزا ابراهيم آقا را براي خود خطرناکتر از سيد حسن تقي زاده مي پنداشتند. برادر حاج ميرزا ابراهيم آقا، حاج ميرزا علي اکبر آقا بيش از نود سال دارد. از مجتهدين تبريز است. فرزند او حاج ميرزا عبدالله آقا از شاگردان مرحوم آيت الله عبدالکريم يزدي از مجتهدين تبريز مي باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر