کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

نشست 1+5 بی‌نتیجه پایان یافت

سرگئی ریابکف، نماینده روسیه در نشست گروه 1+5 که برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران در نیویورک تشکیل شده بود گفت که این مذاکرات بدون هیچ تصمیم مشخصی پایان یافت.
رابرت کوپر، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات 1+5 نیز طی سخنانی بی‌اساس گفت که دیپلمات‌های این گروه در نشست نیویورک اتفاق‌نظر دارند که ایران به توافق حاصله از مذاکرت ژنو عمل نکرده است.
به گفته وی، اعضای گروه 1+5 هم‌چنان به سیاست دو مسیره در قبال ایران که بر مبنای ارائه مشوق‌ها و اعمال تحریم‌ها است، پایبند هستند.
کوپر هم‌چنین گفت که بررسی اعمال تحریم‌های احتمالی علیه ایران آغاز شده است ولی گروه 1+5 تلاش خواهد کرد که از طریق دیپلماتیک راهی برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران پیدا کند.
دیپلمات‌های شش کشور مذاکره کننده با ایران روز گذشته در حالی برای بحث و بررسی تحولات جدید هسته‌ای ایران و اقداماتی بعدی گرد هم آمده بودند که برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران هستند. اما مقام‌های چینی خواستار ادامه مذاکرات با ایران هستند.
سرگئی ریابکف، نماینده روسیه بعد از این جلسه به خبرنگاران گفت که نشست بدون نتیجه بود و به اتخاذ تصمیمی منجر نشد اما ویلیام برنز، نماینده آمریکا گفت که این نشست بسیار سودمند بود.
دیپلمات‌های اروپایی ابراز امیدواری کرده‌اند که به‌زودی نشست دیگری برای بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران برگزار شود.
چین پیش‌ از این اعلام کرده بود که خلاف سایر کشورها که در سطح مدیر کل وزارت خارجه در نشست شرکت می‌کنند، نماینده‌ای رده پائین اعزام می‌کند.
برخی دیپلمات‌ها این اقدام را به منزله عدم حمایت این کشور از اعمال هر نوع تحریم جدیدی علیه ایران به حساب آورده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر