کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

محرومیت ایران از برگزاری مسابقات کشورهای اسلامی

در پی برگزاری جلسه ویژه از سوی مسئولان ISSF و اصرار مسئولان کمیته مبنی بر حذف نام خلیج‌فارس از روی آرم بازی‌ها، مسئولان ایران از عدم برگزاری این مسابقات در ایران خبر دادند.
اصرار کشورهای عربی و اعضای هیات اجرایی اعضای کمیته نظارتی و هماهنگی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی (issf) بر حذف نام خلیج‌فارس از روی آرم مسابقات و پافشاری نمایندگان اعزامی کشورمان بر درج این نام ملی و ارزشمند در نهایت به لغو میزبانی ایران از این دوره از پیکارها انجامید.
به دنبال اختلافات موجود بین issf و کمیته برگزاری دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی عصر روز گذشته جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور اعضای هیات اجرایی issf و مسئولین ستاد برگزاری دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در محل کمیته ملی المپیک عربستان صعودی تشکیل شد.
در ابتدای این نشست نمایندگان و بازرسین اعزامی issf که از ایران بازدید بعمل آورده بودند اعلام کردند در بازدیدهای قبلی کلیه زیرساخت ها و امکانات ورزشی، تجهیزات و نیروی انسانی لازم برای برگزاری کامل مسابقات جهت برگزاری میزبانی ایده آل تدارک دیده شده و مورد تایید است. ضمن این‌که کمیته برگزاری بازی‌ها در ایران آمادگی لازم برای میزبانی این دوره از بازی‌ها را دارا بوده و از این جهت از جمهوری اسلامی ایران تشکر نمودند.
سپس نمایندگان issf حاضر در جلسه به بحث و بررسی در خصوص مسایل مورد اختلاف پرداختند که تعدادی از حاضرین نظرات خود را مطرح و در نهایت موارد ذیل بعنوان جمع‌بندی مذاکرات عنوان شد:

1- عنوان گردید به نظر می‌رسد وضعیت ایران از جهت بیماری کنترل بیماری آنفلونزای نوع آ مشخص نگردیده و وزارت بهداشت و درمان ایران تاییدیه مکتوب لازم از جهت تضمین کنترل قطعی این بازی‌ها را ارائه ننموده است.

2- تعدادی از اعضا، مخالف درج نام خلیج فارس در مدارک و نقش مدال‌های دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی بوده و خواستار حذف نام خلیج فارس از کلیه مدارک بازی‌ها(مدال‌ها، لوگوها و کتابچه‌های فنی و سایر اسناد بازی‌ها) بودند. دلیل اعلام شده از سوی آنان بدن ترتیب بود که در دوره اول بازی‌های کشورهای اسلامی، عربستان در مدارک خود از عنوان «خلیج ع ر ب ی » استفاده کرده بود که این موضوع با اعتراض جمهوری اسلامی ایران مواجه گردید و issf موضوع را بررسی و درخواست حذف نام خلیج عربی را از عربستان کرد و این نام از مدارک بازی‌ها حذف شد. لذا در این دوره که درج نام خلیج فارس مورد اعتراض برخی از کشورها است، ستاد برگزاری دومین دوره نیز باید نسبت به حذف نام خلیج فارس از کلیه مدارک اقدام نماید.
پس از طرح مسایل فوق از سوی برخی اعضای issf ، نمایندگان ستاد برگزاری دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی پاسخ موارد فوق را به شرح زیر ارائه نمودند:
الف – در رابطه با بیماری آنفلونزای نوع آ از طرف مقامات مسئول وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام گردید که این بیماری در ایران تحت کنترل درآمده و هیات اعزامی متعهد شده تا نامه رسمی این تاییدیه وزارت بهداشت را در طول 15 روز آینده اخذ و به issf ارائه نماید. از سوی نمایندگان اعزامی ایران اعلام شد که در این مورد جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.
ب- در رابطه با حذف نام خلیج فارس از اسناد و مدارک دومین دوره بازی‌ها نیز توضیحات به شرح ذیل ارائه گردید:

1- اولا موضوع درج نام خلیج فارس در اسناد و مدارک این دوره از مسابقات پیش از این به امضاء طرفین رسیده و اسناد و مدارک آن نیز موجود است که به issf ارائه گردید.

2- حذف نام مجعول «خلیج ع ر ب ی» در دوره اول این بازی‌ها اقدامی منطقی و لازم بوده است که انجام گردیده و در خصوص این اقدام ارزشمند از issf تشکر می‌شود.

3- در رابطه با نام خلیج فارس توضیح داده شد که این نام دارای سابقه و پیشینه چند هزارساله در تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران و جهان است و به تائید نهادهای بین‌المللی رسمی مانند سازمان ملل متحد نیز رسیده است و حذف آن که جزء لاینفک نقشه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران است با هیچ مدرک و دلیل قانع کننده‌ای از اسناد و مدارک بازی‌ها امکان‌پذیر نیست.
در پایان جلسه اعضای هیات اجرایی issf پس از استماع اظهارات نمایندگان هیات اعزامی ستاد برگزاری دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی و علی‌رغم ارائه دلایل قانع‌کننده، در کمال تاسف و تعجب و بدون ارائه هیچ‌گونه دلیل منطقی نسبت به عدم برگزاری مسابقات به میزبانی ایران اعمال نظر و اتخاذ تصمیم کردند.
محمد علی‌آبادی رییس کمیته ملی المپیک و ستاد بازی‌ها، بهرام افشارزاده دبیر کل کمیته و قائم مقام ستاد بازی‌ها و شاهرخ شهنازی دبیر کل ستاد بازی‌ها گروه اعزامی کشورمان به مجمع فوق‌العاده issf بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر