کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

نشست 6 قدرت جهان در مورد برنامه هسته‌ای ايران

ديپلمات هاي ارشد شش قدرت اصلي جهان امروز شنبه نشستي را در نيويورک برگزار مي کنند و طي اين نشست در مورد برنامه هسته اي ايران و فشار هرچه بيشتر ايالات متحده براي تحميل تحريم هاي جديد بر ايران گفتگو خواهند کرد.

به گزارش بنا(bena) به نقل از فاکس نيوز، رهبران سياسي کشورهاي آمريکا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان امروز با هدف ارزيابي پاسخ تهران به پيشنهاد اين شش کشور در اکتبر مبني بر مبادله اورانيوم براي سوخت هسته اي، پشت درهاي بسته ملاقات مي کنند.

هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه اعلام مدعي شده بود که دولت اوباما به اين نتيجه رسيده است که بهترين راه براي افزايش فشار بر ايران به منظور اعتراف ايران درمورد اهداف هسته اي خود، تحميل تحريمات جديد بر سران اين کشور است.

ويليام برنز، معاون وزير خارجه آمريکا که در نشست امروز نيز شرکت دارد، پيش از اين خطاب به ايران مدعي شده بود که اگر با پيشنهاد بين المللي آنها مبني بر محدود کردن برنامه غني سازي اورانيوم خود موافقت نکند، بايد منتظر عواقب آن باشد.

برنز که براي مذاکره با مقامات رسمي روسيه در مورد ايران و ديگر مسائل به مسکو سفر کرده بود، روز پنج شنبه اظهار داشت: «ما بايد به دنبال راهي براي شفاف کردن پيامدهاي دريافت پاسخي باشيم که ممکن است نامفهوم باشد.»

اما درحاليکه روسيه و به خصوص چين درمورد تحريم بيشتر ايران مطمئن نيستند، آمريکا و متحدين غربي اين کشور بايد با دقت بيشتر ي گام بردارند تا بتوانند اتحاد اين شش کشور را در مورد چگونگي تصميم درباره ايران حفظ کنند.

چين که در بخش انرژي وابستگي زيادي به ايران دارد يکي از اعضاي اين گروه و داراي حق وتو است که پيش از اين با افزايش تحريم ها بر ايران مخالفت کرده بود.

مخالفت پکن بدين معني است که اين شورا نمي تواند بطور قطع در مورد تحريم ايران به نتيجه برسد اما ديپلمات هاي غربي مطمئناً در اين نشست خصوصي بدنبال راه هاي ديگر خواهند بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر