کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

جشنواره فیلم فجر و مسابقه‌ای که داور ندارد

دبیر بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که اسامی هیات داوران بخش مسابقه ایران تا برگزاری اختتامیه اعلام نخواهد شد.

مهدی مسعود شاهی دلیل این اقدام را مسایلی عنوان کرد که به گفته او ممکن است پس از اعلام نام افراد به وجود بیاید اما در باره این مسایل و جزییات آن توضیحی نداد.

بخش مسابقه ایران حساس ترین و یکی از مهم ترین بخش های جشنواره فیلم فجر محسوب می شود و تا کنون هر سال اسامی داورانی که این بخش را قضاوت می کردند همواره قبل از آغاز جشنواره اعلام می شده است.

کیومرث پور احمد، یکی از پر کارترین کارگردانان سینمای ایران که هم سابقه داوری در این جشنواره را در کارنامه خود دارد و هم برنده جایزه کارگردانی این جشنواره بوده است به بی بی سی فارسی گفت، از شنیدن این خبر" حیرت کرده است چون بخشی از تشخص فستیوال ها به اعضای هیات داوران شان بستگی دارد."

آقای پور احمد که این اقدام را در تاریخ جشنواره ها بی سابقه خواند گفت، این اولین بار است که می شنود جشنواره ای نام داوران خود را اعلام نمی کند و نمی داند به چه دلیلی این تصمیم اتخاذ شده است.

این کارگردان سینمای ایران همچنین گفت که جشنواره فیلم فجر پیشتر هم غالبا در انتخاب داوران، فیلمها و اعلام نظر داوران مشکلات زیادی داشته است.

پیشتر، تعدادی از سینماگران و بازیگران سرشناس از جمله عزت الله انتظامی، فاطمه گودرزی و اصغر فرهادی، هر یک به دلایلی، پیشنهاد داوری جشنواره فیلم فجر امسال را رد کرده بودند.

رخشان بنی اعتماد ورسول صدرعاملی، کارگردانان سینمای ایران هم اعلام کرده اند که مایل نیستند فیلم هایشان را در جشنواره نمایش بدهند.

عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم "بیست" که ، برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم فجر سال گذشته بوده و یک فیلم توقیفی به نام "آنجا" را در کارنامه خود دارد هم گفته که تنها در صورتی حاضر است فیلم جدیدش به نام "هیچ" را به جشنواره بفرستد که وزارت ارشاد برایش پروانه نمایش صادر کند.

این در حالیست که در حالی که طبق گفته علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر، نیازی به اخذ پروانه نمایش ندارد.

از سوی دیگر هم وزارت ارشاد ایران فیلم سینمایی "پاداش" به کارگردانی کمال تبریزی را به دلیل آنچه "عدم رعایت معیارها و موازین ارزشی" خوانده توقیف کرده است.

کمال تبریزی که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به روشنی از میرحسین موسوی اعلام حمایت کرده بود کارگردان فیلم مارمولک، یکی از پرفروشترین فیلم های سینمای ایران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر