کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

کشورهای عضو اکو در جشنواره تئاتر فجر

چهار کشور عضو اکو امسال مهمان ویژه بخش بین‌الملل بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر هستند.

این گروه‌ها که از کشورهای ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان و آذربایجان هستند، به دعوت موسسه فرهنگی اکو و معاونت فرهنگی، هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر شرکت کردند.

این گروه‌ها نمایش‌های «گیل‌گمش» از ترکیه، «مشدی عباد» از آذربایجان، «روز دراز تر از عصر» از تاجیکستان و «قره‌گز» از قزاقستان را به صحنه خواهند برد.

حجت‌الله ایوبی، مدیر موسسه فرهنگی اکو، درباره هدف از دعوت کشورهای عضو اکو در جشنواره تئاتر فجر گفت: «ما در صدد برگزاری جشنواره دائمی تئاتر، موسیقی و فیلم کشورهای عضو اکو هستیم، بنابراین امسال از فرصت جشنواره فجر برای آغاز این پروژه استفاده کردیم، چون جشنواره فجر، جشنواره بسیار مهمی در منطقه است.»

او ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری در دعوت از گروه‌های تئاتری، افزود: «در کنار همکاری‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام، باید از آقای پارسایی، دبیر محترم جشنواره تئاتر فجر هم به خاطر همکاری‌ها و همفکری‌های بسیار موثر و خوبشان با این موسسه تشکر کنیم.»

به گفته مدیر موسسه فرهنگی اکو این اقدام با استقبال خوب کشورها عضو اکو روبه‌رو شد. چنانکه از بیشتر کشورها گروه‌های تئاتری شرکت کردند و الان چیزی نزدیک به 200 نفر از کشورهای عضو اکو و گروه‌های مختلف تئاتری در تهران حضور دارند.

او هدف از انتخاب این کشورها را چنین بیان کرد: «با توجه به این که کشورهای عضو اکو حوزه فرهنگ و تمدن مشترکی دارند، فکر می‌کنیم برگزاری این برنامه‌ها تاثیر بسیار مثبتی در نزدیک کردن مردمان این کشورها به همدیگر خواهد داشت. بنابراین امسال اکو در جشنواره تئاتر و موسیقی مهمان ویژه بخش بین‌الملل است و در جشنواره فیلم هم 16 فیلم از کشورهای اکو تا کنون دریافت شده است.»

ایوبی همچنین درباره نحوه انتخاب گروه‌های شرکت کننده در بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: «ما برای انتخاب گروه‌های تئاتر کمیته مشترکی با وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل دادیم، ضمن این که بخش‌های فرهنگی تمام سفارتخانه‌ها درگیر شدند و ما ارتباط منظم و گسترده‌ای با بخش فرهنگی سفارتخانه‌های کشورهای عضو اکو داشتیم. به این ترتیب این‌ سفارتخانه‌ها نمونه‌کارهای گروه‌های تئاتریشان را برای ما فرستادند و ما هم آثار را در اختیار دبیران و هیات انتخاب جشنواره‌ها قرار دادیم. آن‌ها هم پس از بررسی آثار تعدادی از آن‌ها را برای شرکت در جشنواره انتخاب کردند.»

امشب دومین و آخرین اجرای نمایش «مشدی عباد» به کارگردانی جنت سلیم‌اوا کاری از آذربایجان ساعت 19 در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت و نمایش‌ «گیل‌گمش» کاری از گروه ترکیه‌ای به کارگردانی جلال مردنیز دو اجرا در ساعت‌های 18 و 20:30 در تماشاخانه سنگلج برگزار خواهد کرد.

نمایش‌های «قره‌گز» اثری از کشور قزاقستان به کارگردانی آذربایجان ممبتوف سه‌شنبه 6 بهمن در ساعت‌های 18 و 20:30 و «روز درازتر از عصر» کاری از تاجیکستان و به کارگردانی سلطان عثمانوف روزهای پنجشنبه و جمعه (8 و 9 بهمن) ساعت 18 در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا یازدهم بهمن ماه برپاست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر