کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

تأثیر تعطیلی کهریزک در اوضاع بازداشتگاه‌ها

با افشای آنچه در بازداشتگاه کهریزک گذشت، رویکرد جدیدی در قوه قضاییه به ویژه سازمان زندان‌ها و نیروی انتظامی به ویژه کلانتری‌ها درباره برخورد با زندانیان در کشور در چند ماه گذشته رخ داده است.

گزارش‌های رسیده حاکی است، بخشنامه‌های بسیار سختگیرانه و تذکرهای بسیار جدی از سوی مقامات عالی‌رتبه قوه قضاییه و نیروی انتظامی با استناد به قوانین موجود کشور و موازین شرعی و همچنین تأکیدهای مقام رهبری به مجموعه‌ زندان‌های و ندامتگاه‌های کشور و همچنین بازداشتگاه‌های موقت نیروی انتظامی صادر و به زیرمجموعه‌ها نیز ابلاغ شده است که هیچ کسی حق برخورد غیر موازین و قواعد موجود و استانداردهای بازداشتگاه‌ها را با زندانیان ندارد. و در این باره باید گفت که دامنه این تغییرات و رویکردها به زندان‌‌ها محبوسان معمولی نیز گسترش یافته است.

بخشنامه‌ها و دستورهاي صريح و قاطع دستگاه قضايي به قضات و همچنين به ضابطان خود و به دنبال آن، ابلاغیه‌های تند بازرسی نیروی انتظامی به کلانتری‌ها و بازداشتگاه‌های موقت این نیرو، حکایت از آن دارد که با مأموران متخلف به شدت برخورد می‌شود.

از سوی دیگر، برخی از رؤسای کلانتری‌های کشور به این نکته اشاره دارند که برخی از اشرار، اراذل و سارقان و افراد مجرم، از پیامد رخداد کهریزک بهره برده و برای مأموران به اصطلاح شاخ و شانه می‌کشند.

یک افسر تجسس نیروی انتظامی به خبرنگار «تابناک»، گفت: متأسفانه افراط و تفریط در نحوه برخوردها، سبب‌ساز آن شده است که مجرمان غیر سیاسی ـ که اغلب در حوزه مواد مخدر و شرارت و مزاحمت برای مردم فعالیت می‌کنند ـ با بازجویان خود در مواردی حتی با تندی و عتاب نیز برخورد کنند.

وی افزود: ضمن این که باید حرمت انسا‌ن‌ها حتی در هنگام بازداشت رعایت شود، اما باید فراموش نکنیم که قانون باید برای برخورد با متجاسرین به حقوق مردم به شدت مجازات و تنبیه شوند و به آنان فرصت جوسازی برای استخلاس داده نشود.

این گزارش می‌افزاید: در برخی از کلانتری‌های نقاط کشور و پاسگاه‌های دورافتاده شهری، بازداشتگاه‌ها، کانتینرهای تقویت شده هستند.مأموران نیروی انتظامی از وضعیت دوگانه پدید آمده، ابراز نارضایتی می‌کنند و خواستار شفافیت در موضعگیری مسئولان کشور در این زمینه هستند.

گزارش خبرنگار ما می‌افزاید: بسیاری از مأموران انتظامی نیز از نحوه برخورد قوه قضاییه با اشرار و اراذل و متجاسرین به حقوق مردم و متهمان مواد مخدر دلسردند، چراکه به دلیل جو حاکم بر فضای قوه قضاییه که زندانی کردن مجرمان را محدود کرده است، عملا نگاه تند و انتقادآمیز مردم با نحوه مبارزه با این مجرمان به سوی نیروی انتظامی نشانه می‌رود.

ناگفته نماند، از جمله بخشنامه‌هاي مكرر ستاد حقوق شهروندي و مسئولان قضايي براي برخورد مناسب با متهمان و حفظ حقوق انساني و شهروندي آنها، مي‌توان به بخشنامه رئيس كل دادگستري استان تهران و رئيس حقوق شهروندي استان تهران اشاره كرد كه در روز گذشته خطاب به قضات استان تهران و فرماندهان انتظامي تهران بزرگ و استان تهران صادر كرده است.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، آوايي به قضات، فرماندهي انتظامي تهران بزرگ و فرماندهي انتظامي استان تهران دستور داده كه به دنبال مشاهده دستبند زدن برخي متهمان زن از سوي مأموران مرد و حمل‌ونقل متهمان زن به وسيله پليس مرد و... از هر گونه تكرار اين موارد همچون بدرقه متهمان زن بدون مأموران زن و دستبند زدن اين متهمان به وسيله مأموران و يا متهمان مرد جلوگيري كنند و در صورت بروز دوباره چنين اقدامي، برخورد قاطع و شديدي با مأموران و قضات صورت گرفته و قضات به دادسراي انتظامي قضات و مأموران نيز به دادسراي نظامي معرفي خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر