کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

دشواری های حکومت دینی در روزگار غلبه مدرنیته

پنجره بیست و هشتم با موضوع ویژه اسلام و تجدد و تقابل سنت و مدرنیته منتشر شد. بازخوانی حمله رژیم اسرائیل به مردم بی دفاع غزه نیز ویژه نامه این شماره پنجره است. نواب صفوی، بررسی ابعاد بازارسیاه کتاب در ایران و بررسی استعفای روحالله حسینیان موضوعات دیگر این شماره هستند.

دشواری های حکومت دینی

«اسلام و تجدد» عنوان کتابی از مهدی نصیری است که آرایی در باب این نسبت مبهم زمانه ما گرد آورده است. پنجره در مبحث چیستی و چرایی حکومت دینی اینبار به سراغ مهدی نصیری رفته است. مهمترین پرسش، این بود که آیا مهدی نصیری همچنان به نظرات گذشته‎اش پایبند مانده است؟ آرای نصیری در بسیاری از موارد جالب و شنیدنی است، اما این بدان معنا نیست که این دیدگاه ها خالی از نقد و بحث اند.بررسی زندگی آثار ونقد هایی درباره آرای نصیری از دیگر بخش های این پرونده است.

سید مجتبی نواب صفوی

سالگرد شهادت نواب صفوی است. روحانی جوان و انقلابی ای که در پی تحقق حکومتی بود که کشور را بر مبنای انگاره های اسلام اداره کند و با قوانین شرع، پیشرفت جامعه اسلامی را تضمین کند. پنجره بیست و هشتم به زندگی و فعالیت های این روحانی مبارز و عدالت خواه پرداخته است. همرزمان و آرمانهای این شهید به همراه خاطرات اعضای گروه فدائیان اسلام بخش های از این پرونده هستند.

محمد مهدی عبد خدایی، جوان ترین عضو فداییان اسلام، در گفت و گویی با پنجره راوی قصه عجیب مبارزه شجاع ترین جوانان آن روزگار است. محمد حسین صفر هرندی نیز درباره نواب یاداشتی برای پنجره نگاشته است.

وحشتناک مثل غزه

به بهانه نخستين سالگرد تهاجم وحشيانه رژيم اشغالگر به غزه پنجره بیست و هشتم ویژه نامه ای را منتشر کرده است. باريكه‌اي كه تنها شش كيلومتر عرض دارد و با 5/1 ميليون نفر، از بيشترين تراكم جمعيتي در دنيا برخوردار است! حمله‌اي كه در آن 1400 نفر كه يك‌سوم آن‌ها كودك بودند، جان خود را از دست داده و 20 هزار نفر بي‌خانمان شدند. جديدترين جنايتي كه صهيونيست‌ها مرتكب شدند، استفاده از بمب‌هاي فسفري بود كه زخم‌هاي رواني و فيزيكي آن هيچ‌گاه براي اين نسل از مردم – به‌خصوص كودكان - برطرف نخواهد شد. جنی لینل، شارین لاک و ناتالی ابوشقرا از فجایع رخ داده در غزه می گویند.


سوداگران فرهنگ

بازار پر سود و بی رونق کتاب در کشور ما داد تمام ناشران باسابقه را دراورده است. پنجره با توجه به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی پرونده ویژه ای را به این موضوع اختصاص داده است. بازار سیاه کتاب و تمام حواشی آن بحث ویژه پنجره با ناشران و فرهنگیان است. علی اکبر اشعری، جواد محقق و علی دهباشی سه چهره ای هستند که درباب این موضوع با پنجره گفتگو کرده اند.

پنجره بیست و هشتم با آثار و گفتارهایی از سید رضا اکرمی، یعقوب توکلی، محمد دهقان، احمد رهدار، محمد رضا زائری، علی اصغر زارعی، حسین سوزنچی، ابراهیم فیاض بخش و الیاس نادران منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر