کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

يک ميليون تومان نوزادان ايراني چه شد؟

در روزهايي که وزارت رفاه و تامين اجتماعي بدون وزير و با سرپرست اداره مي شد و درست در زماني دولت درگير بحث هدفمند کردن يارانه ها بود خبري منتشر شد که کمتر مورد توجه قرار گرفت.

افتتاح حساب يک ميليون توماني براي هر نوزاد ايراني در بدو تولد!

به گزارش البرز اين مطلب را سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي نادعلي الفت پور بيان کرده و افزوده بود: اين حساب براي هر نوزاد خانواده با هر وضعيت اقتصادي افتتاح خواهد شد.

و اين درست در شرايطي بود که وزارت رفاه علاوه بر کمبود بودجه با مشکلات زيادي در زمينه بيمه هاي تامين اجتماعي، بيمه هاي بيکاري، مستمري بازنشستگان و... روبه رو است و به تعهدات قبلي خود به شکلي ناقص عمل کرده است.

سرپرست وزارت رفاه که حتي براي انتخاب به عنوان وزير نامي از او برده نشد گفته بود دولت تا 18 سالگي بلکه يکي دو سال بعد از آن هم به حساب بچه ها پول خواهد ريخت و مبلغي هم ماهانه از طرف ولي فرزندان به اي حساب اضافه خواهد شد.

کار گروهي که ويفه تدوين آيين نامه اين طرح را بر عهده داشتند به گفته الفت پور : وزارت رفاه و تامين اجتماعي به عنوان سرپرست طرح و عضويت وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت مسکن و شهرسازي، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و بانک مرکزي بود

گذشته از اينکه برخي کارشناسان درباره رشد بي رويه جمعيت بويژه در بخش روستايي با توجه به اين نقدينگي و گروهي از اقتصاددانان درباره بي عدالتي در اختصاص اين بودجه به خانواده هاي برخوردار و محروم هشدار داده اند هنوز معلوم نيست که اساسا" اين طرح يک شعار تبليغاتي براي جلب اعتماد نمايندگان بود و يا دولت اراده محکمي براي اجرايي شدن آن دارد.

گزارش البرز حاکي است در ايران هر روز به طور متوسط 5205 کودک متولد مي شود ، که اين رقم هشدار کارشناسان را مبني بر شروع موج دوم افزايش جمعيت در پي داشت. با يک حساب سرانگشتي ميتوان دريافت که دولت تقريبا هر روز بايد 5 ميليارد و دويست ميليون تومان بايد به حساب تازه متوليدن واريز کند که اين رقم بعد از گذشت 365 روز سال به عددي نجومي تبديل خواهد شد. در نظر بايد داشت کمک هزينه اين نوزادان تا 18 سالگي ادامه داشته و در روزهاي بعد تازه از راه رسيده هايي هم هستند که بايد به حسابشان نفري يک ميليون تومان پول واريز کرد!

نتيجه اين طرح در صورت اجرا بلعيدن بخش زيادي از نقدينگي دولت و در ادامه - با هزينه شدن اين رقم - افزايش نقدينگي سرگردان در جامعه و تومر ناشي از آن خواهد بود.

گفتني است نمايندگان مجلس هنوز درباره اينکه اين طرح از طرف دولت براي تصويب ارائه شده مطلبي بيان نکرده اند و گروهي از آنان مانند دکتر مرندي اين کار را حاتم بخشي بيهوده مي دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر