کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

زبان کردی در شبکه ماهواره‌ای سحر

شبکه دو تلویزیون برون مرزی سحر به سه زبان انگلیسی، کردی و اردو آغاز به کار کرد.
این نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که یک شبکه تلویزیونی برون مرزی پخش برنامه‌ها به زبان کردی را در دستور کار خود قرار داده است.
عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا وسیما، در مراسم آغاز به‌کار این شبکه تلویزیونی به رویدادهای اخیر پس از انتخابات اشاره کرده و از افزایش مخاطبان برون مرزی سخن گفته است.
به اعتقاد ضرغامی، «بی‌اعتمادی روزافزون مردم جهان نسبت به اخبار مغرضانه و یک‌سویه امپراتوری رسانه‌ای غرب و دنباله‌روی‌های آن در منطقه علت افزایش تصاعدی مخاطبان برون مرزی شبکه‌های رسانه‌ی ملی است».
فعالیت شبکه دو تلویزیون سحر در حالی آغاز می‌شود که رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی از جمله بی‌بی‌سی فارسی هنوز اجازه نیافته‌اند در ایران دفتر و خبرنگار داشته باشند. همچنین استفاده از تجهیزات دریافت تلویزیون‌های ماهواره‌ای ممنوع است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.
در جریان رویدادهای پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری دهم، خبرنگاران داخلی و خارجی از پوشش اخبار مربوط به تظاهرات اعتراضی منع شدند و مردم کشور برای آگاهی از اوضاع به‌طور گسترده دسترسی به تلویزیون‌های خارجی را از روی اینترنت دنبال می‌کردند.
آقای ضرغامی نگفته است که چه برنامه‌هایی به زبان‌های کردی، اردو و انگلیسی از شبکه دو تلویزیون سحر پخش می‌شود.
پیش‌تر محمد سرافراز، معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما، گفته بود که هیچ شبکه‌ای به اندازه شبکه سحر معارف دینی را تبلیغ نمی‌کند که به گفته او همین امر موجب حساسیت جمهوری آذربایجان به شبکه سحر شده بود.
جمهوری اسلامی و قومیت کرد
کردها که طبق برآوردهای حدود چهار میلیون از جمعیت 70 میلیونی کشور را تشکیل می‌دهند، قومیتی هستند که کانال کردی و آموزش زبان کردی در دانشگاه‌ها در اختیارشان قرار گرفته است.
دولت حدود یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 27 تیر مصوبه آموزش اختیاری زبان‌های محلی و قومیتی ازجمله کردی را در برخی از دانشگاه‌های کشور ابلاغ کرد.
بر اساس اصل پانزدهم قانون اساسی ایران استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آنان در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.
قوم کرد ازجمله موضوعات قومیتی است که در مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری دهم در تبلیغات نامزدها به آن اشاره شد.
میرحسین موسوی، رقیب احمدی‌نژاد، در سفر به مهاباد در آستانه برگزاری انتخابات، از ایجاد محدودیت برای رسانه‌های کرد زبان کشور انتقاد کرده و وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، به توسعه مباحث فرهنگی در استان کردستان توجه خواهد کرد.
دیده‌بان حقوق بشر دی‌ ماه سال 1387 در گزارشی اعلام کرد که از سه سال پیش از انتشار این گزارش، دست‌کم شش ماهنامه و روزنامه دو زبانه به زبان‌های فارسی و کردی در ایران توقیف شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر