کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

کاهش 85 درصدی نیروی کار در عسلویه

کاهش نیروی کار در عسلویه، واقع در پارس جنوبی، از 60 هزار نفر به هشت هزار، بحران بیکاری و تولید کشور را وارد فاز جدیدی کرد.
 عيسی محمدکمالی، دبير اجرايی خانه کارگر بوشهر، به خبرگزاری ایلنا گفت که در چهار سال گذشته تعداد شاغلان در عسلويه، «پایتخت انرژی ایران» از ۶۰ هزار نفر به هشت هزار نفر کاهش پيدا کرده و 52 هزار نفر در این منطقه بیکار شده‌اند.
کمالی ریزش نیروی کار در عسلویه را نتیجه عملکرد محمد جهرمی، وزیر کار دولت نهم دانست و اعلام کرد زمانی که جهرمی وزیر كار دولت نهم شد، عسلویه را منطقـه آزاد تجاری اعلام كرد، تا این ‌منطقه شامل قانون كار نشود.
به موجب این عملکرد آقای جهرمی، كارگران عسلویه كه تابع قانون كار و تامین اجتماعی بودند بــه ‌یك‌باره تابع قانون ‌آنچه كارفرما می‌خواهد، شدند.
بیکاری کارگران عسلویه و تاثیر آن در بهره‌برداری از فازهای توسعه پارس جنوبی در شرایطی گزارش شده است که پیش از این برخی مسوولان نسبت به رکود کاری در این منطقه هشدار داده بودند.
یکی از مسوولان پارس جنوبی از بیکار شدن شش هزار نیرو تنها در فازهای 15 و 16 به دلیل کمبود منابع مالی خبرداده بود.
برداشت روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز از مخزن و تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده یکی از اهداف اعلام شده در توسعه فازهای 15 و 16 بود.
میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس واقع شده است.
مشکل سرمایه‌گذاری
در شرایطی که شرکت‌های معتبر بین‌المللی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز کشور کنار کشیده‌اند، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت، روز پنجشنبه بازهم از تمایل ترکیه برای سرمایه‌گذاری در فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی خبرداد.
در سفر اخیر نخست‌وزیر ترکیه به ایران، اعلام شد که ترکیه 3.5 تا چهار میلیار دلار در توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی سرمایه‌گذاری می‌کند و در قبال آن، 20 درصد از گاز تولیدی این فازها معادل 35 میلیارد مترمکعب به ترکیه صادر شود.
مهلت ایران به ترکیه برای مشارکت در توسعه پارس جنوبی آبان ماه امسال تمام شد.
قرارگاه خاتم‌الانیا، وابسته به سپاه و متولی توسعه فازهای 15 و 16 ، هم اعلام کرده است که قصد برداشت یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی را دارد تا توسعه این فازها اجرایی شوند.
هم‌زمان با سوگند احمدی‌نژاد، اعلام شد که ایران تنها برای توسعه میدان گاز پارس جنوبی 3/12 میلیارد ارز و اوراق قرضه ریالی را برای مدت سه سال درنظر گرفته است.
ذخایر گازی پارس جنوبی که میان ایران و قطر مشترک است، حدود 12 تریلیون مترمکعب یعنی حدود هشت درصد از کل ذخایر گازی جهان برآورده شده است.
در چهار سال گذشته بخشی از فازهای پارس جنوبی به شرکت‌های داخلی واگذار شده اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که کمبود منابع مالی و محدودیت واردات بخشی از تجهیزات به دلیل تحریم‌ها، موجب تاخیر در اجرای این پروژه‌ها شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر