کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

اوضاع داخلی ایران (ادامه پست بالا)

وزیر امور خارجه روسیه در عین حال از امکان طرح قطعنامه ای برای وضع تحریم های جدیدی بین المللی علیه ایران سخن گفت اما در مورد حمایت احتمالی روسیه از چنین اقدامی اظهار نظری نکرد.

وی گفت "شورای امنیت سازمان ملل ممکن است اقدامات جدیدی را در مورد ایران بررسی کند اما امیدوارم که همه کسانی که مسئول تصمیم گیری های آینده هستند، در اقدامات خود منحصرا به لزوم تقویت نظام بین المللی جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی توجه کنند و هدف های دیگر را منظور نظر فرار ندهند."

اگرچه آقای لاوروف در مورد "هدف های دیگر" توضیحی نداد، اما ممکن است منظور او اشاره به اظهارات برخی مقامات آمریکایی در این مورد بوده باشد که تحریم های جدید علیه ایران نباید تنها در ارتباط با مساله هسته ای این کشور مطرح شود بلکه لازم است دولت ایران را به خاطر آنچه که سرکوب مردم این کشور خوانده شده نیز هدف تنبیه قرار دهد.

در ماه های اخیر، گروهی از کارشناسان آمریکایی گفته اند که در حالیکه مردم ایران با برخورد خشونت آمیز دولت خود مواجه هستند، در تشدید تحریم علیه این کشور باید تا حد امکان از وارد کردن فشار بیشتر بر مردم عادی خودداری شود و در عوض، مقامات و نهادهایی در ایران هدف قرار گیرند که مسئول سرکوب شهروندان کشور خود شناخته شده اند.

وزیر خارجه روسیه در سخنان خود به بحران سیاسی ایران در ماه های بعد از انتخابات ریاست جمهوری هم اشاره کرد و آن را باعث پیچیده تر شدن روند حل مساله هسته ای این کشور خواند و گفت "وضعیت کنونی ساده نیست، و شرایط سیاسی داخلی ایران هم وضعیت موجود را ساده تر نکرده است" و تاکید کرد که در چنین شرایطی "همه ما باید مسئولانه عمل کنیم."

با توجه به اینکه روسیه و چین از اعضای دایم شورای امنیت و دارای حق وتوی مصوبات آن هستند، حمایت آنها برای موفقیت اقدام در تصویب قطعنامه جدیدی علیه ایران ضرورت دارد.

این دو کشور با جمهوری اسلامی روابط گسترده اقتصادی دارند و معمولا، از حامیان سیاسی دولت کنونی محسوب می شوند هر چند در جریان تصویب قطعنامه های قبلی شورای امنیت علیه برنامه اتمی ایران به این قطعنامه ها رای مثبت دادند و در ماه های اخیر هم در مواردی نگرانی خود را از خودداری دولت ایران از قبول پیشنهاد آژانس پنهان نکرده اند.

وزیر امور خارجه روسیه در مورد روند مذاکرات گروه 1+5 در مورد برنامه اتمی ایران گفت که کشور او به تماس نزدیک با سایر اعضای این گروه و همچنین نمایندگان ایران و آژانس بین المللی ادامه می دهد.

در مورد انتظار روسیه در مورد برنامه های اتمی ایران، سرگئی لاوروف گفت "هدف ما کاملا روشن است، ما نمی خواهیم جامعه بین المللی کمترین تردیدی نسبت به ماهیت صلح آمیز ای برنامه های نداشته باشد و براساس چنین تفاهمی، کسی حق ایران در استفاده صلح آمیز از نیروی هسته ای را زیر سئوال نمی برد."

آقای لاوروف گفت که لازم است آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش اساسی را در مساله هسته ای ایران ایفا کند و افزود نباید اقدامی کرد که نقش آتی این نهاد در ایران به مخاطره افتد.

ظاهرا اشاره آقای لاوروف به احتمال دنباله روی جمهوری اسلامی از سیاست هسته ای کره شمالی باشد که در واکنش به فشار خارجی بر آن کشور، از پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای خارج شد و ارتباط خود را با آژانس بین المللی قطع کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر