کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

وزیر خارجه روسیه: از تصمیم ایران در رد پیشنهاد آژانس انرژی اتمی متاسفیم

روسیه ضمن ابراز تاسف از تصمیم ایران در نپذیرفتن پیشنهاد مبادله اورانیوم غنی با سوخت رآکتور تهران خواستار تلاش بیشتر برای حل این مساله از راه مذاکره شده است.

روز جمعه، 22 ژانویه (2 بهمن)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در سخنانی در مسکو، گفت که از تصمیم دولت ایران برای رد پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله اورانیوم غنی شده داخلی با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران متاسف است.

آقای لاوروف که در یک نشست خبری شرکت داشت گفت "ما متاسفیم از اینکه به نظر می رسد ایران راه حلی را که در مورد سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به دست آمده بود قابل قبول ندانسته است."

وی افزود "در عین حال، ما معتقدیم لازم است تلاش های بیشتری هم در زمینه این پیشنهاد مشخص و هم به طور عمومی تر، در زمینه از سرگیری مذاکرات برای حل و فصل سایر جنبه های برنامه اتمی ایران صورت گیرد."

پیشنهاد مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت رآکتور اتمی تهران در جلسه نمایندگان ایران و چند کشور عضو گروه 1+5 در ماه اکتبر سال جاری در وین مطرح شد و در حالیکه اعضای گروه 1+5 از آن استقبال کردند، دولت ایران آن را هنوز نپذیرفته هر چند این پیشنهاد را به طور کامل هم رد نکرده است.

براساس این پیشنهاد، قرار بود ایران بخش عمده اورانیوم غنی شده در داخل را برای افزایش درجه غنای آن به روسیه ارسال دارد و اورانیوم با درجه خلوص بیشتر پس از ارسال به فرانسه و تبدیل به میله های سوخت قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران، به ایران تحول شود.

انتظار می رفت در صورت اجرای این پیشنهاد، نگرانی کشورهای غربی در مورد اقدام احتمالی جمهوری اسلامی در تبدیل ذخیره اورانیوم با خلوص کم به اورانیوم قابل استفاده در ساخت اسلحه اتمی دست کم برای مدتی از میان برود.

با وجود اصرار کشورهای گروه 1+5 و تصویب قطعنامه جدیدی از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران، مقامات جمهوری اسلامی تاکنون صرفا به طرح شرایط مختلف برای قبول این پیشنهاد مبادرت کرده اند.

کشورهای غربی عضو گروه 1+5 هم در واکنش به آنچه که وقت کشی دولت ایران توصیف کرده اند خواستار اقدام شورای امنیت سازمان ملل در صدور قطعنامه جدیدی حاوی تنبیه های شدیدتر بین المللی علیه ایران شده اند.

آقای لاوروف در پاسخ به سئوالی در مورد واکنش روسیه نسبت به اقدام احتمالی در تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران، گفت "روسیه از قدرت های جهانی انتظار دارد تا به تلاش های خود برای حل و فصل مساله هسته ای ایران از طریق مذاکره ادامه دهند."

وی افزود برخورد معقول در این زمینه باید قبل از هرچیز متکی بر مسئولیت پذیری ابرقدرت های اتمی در جلوگیری از خطر گسترش تسلیحات اتمی در جهان باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر