کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۲, شنبه

چگونه با سرما زندگي کنيم؟

زمستان خوبي‌ها و بدي‌هايي به دنبال دارد. گرچه تعداد خوبي‌هاي آن بسيار زياد است و در کنار لذت بردن از زيبايي آن مي‌توان به ورزش‌هاي زمستاني هم پرداخت اما مشکلاتي نظير کنار آمدن با برف و يخ و سرما را هم به دنبال دارد. براي آنکه بدانيد چگونه بايد با مشکلات آن کنار بياييد، شما را راهنمايي مي‌کنيم.
برفمشکل اصلي با برف وقتي شروع مي‌شود که مجبوريم آن را پارو کنيم. پارو کردن برف ورزش خوبي است که به شما اجازه مي‌دهد کالري زيادي سوزانده و تراش اندام خود را به حد مورد نظرتان برسانيد اما گاهي پارو کردن برف مي‌تواند مشکلات و ناراحتي‌هاي شديدي را به دنبال آورد. اگر شما فرد مسن مبتلا به ناراحتي قلبي يا پرفشاري خون هستيد يا اگر کلسترول خون‌تان بالاست يا مشکلات کمري داريد، توصيه مي‌کنيم پارو کردن برف را به ديگران بسپاريد. افراد بالاي 70 سال به ويژه اگر سيگار مي‌کشند بايد از پارو کردن به شدت پرهيز کنند.قوانين پارو کردن صحيح1- اجازه ندهيد برف روي هم جمع و سفت شود. بهتر است تا مقدار برف کم و تازه است آن را پارو کنيد.2- لباس‌هاي گرم بپوشيد و قبل از پارو کردن بدن‌تان را گرم کنيد تا ماهيچه‌هاي‌تان آماده فعاليت سنگين شده و جريان خون‌تان افزايش يابد. مي‌توانيد قبل از آغاز پارو کردن کمي سريع در خانه راه برويد يا براي 5 دقيقه در جا بالا و پايين بپريد و حرکات کششي کمر، دست و پاها را انجام دهيد.3- پارويي را انتخاب کنيد که با قد شما متناسب بوده و با آن راحت باشيد. وقتي سرپا مي‌ايستيد، پارويي که انتخاب مي‌کنيد نبايد بلندتر از شانه‌هاي شما باشد زيرا اگر دسته پارو خيلي بلند باشد،
اثر اهرم کاهش مي‌يابد. بهترين کار انتخاب پارويي سبک، متناسب با قد و از جنسي است که برف به آن نچسبد.4- به جاي برداشتن برف آن را به جلو هُل دهيد اما اگر مجبوريد برف را برداريد حتما کمرتان را صاف نگه داريد و براي برداشتن برف کمرتان را مدام به چپ و راست نچرخانيد. اگر برف را برمي‌داريد آن را تا حدي بالا نبريد که پارو از شانه‌هاي شما بالاتر شود.5- هر چند وقت يک بار کمي استراحت کنيد. لازم است هر 15 دقيقه پارو کردن به مدت 5 دقيقه استراحت کرده و نفسي تازه کنيد. مي‌توانيد در اين مدت آب بنوشيد اما قبل و در حين پارو کردن مصرف چاي توصيه نمي‌شود.سرمادماي طبيعي بدن ما 2/37 درجه سانتي‌گراد است. وقتي هوا جابه‌جا نشود، گرماي بدن ما هواي در تماس با پوست ما را گرم مي‌کند. اگر جريان هوا سبب دور شدن مداوم اين هواي گرم شده دور پوست ما شود، دماي پايين هوا حس مي‌شود. براي آنکه دماي نرمال بدن حفظ شود، ارگانيسم‌هاي بدن براي پيشگيري از هدر رفت گرما بايد تلاش کنند. به همين منظور عروق خوني پوست، دست و پاها خون را بيشتر به سمت دست‌ها، پاها، بيني و نوک گوش‌ها منتقل مي‌کنند تا دما در اعضاي حياتي بالا باشد.اگر دماي بدن مدام کاهش يابد و استراتژي‌ها کارايي نداشته باشد بدن خود شروع به توليد گرما کرده و با سوزاندن گليکوژن – کربنات موجود در ماهيچه‌ها سعي مي‌کند بدن را گرم کند. در ضمن در کنار اين سوختن ماهيچه‌ها شروع به لرزيدن مي‌کنند و اين دقيقا زماني است که بدن هشدار مي‌دهد بايد فرد خود را گرم کند.پوستي که در معرض سرما قرار مي‌گيرد، پس از 10 دقيقه يخ مي‌زند.چگونه خود را در برابر سرما حفظ کنيم؟1- سرما عوارضي دارد که شايد در لحظه حال خيلي به چشم نيايد، پس آن را دست‌کم نگيريد.2- سرتان را بپوشانيد زيرا اين منطقه از بدن مي‌تواند 30 درصد از گرماي توليدي بدن را در برابر سرما هدر دهد. پوشاندن صورت، گوش‌ها و بيني هم ضروري است. بهترين کار پوشيدن يک شال و پوشاندن صورت براي تنفس هواي گرم است.3- حتما دقت کنيد که لباس‌هايتان خشک باشد زيرا لباس نم‌دار مي‌تواند 25 تا 30 برابر گرماي بيشتري از بدن بگيرد. در فصل سرد نيز بهتر است چند دست لباس تن کنيد.4- خوردن و نوشيدن را فراموش نکنيد. هنگامي که گرسنه يا تشنه باشيد سرما را بيشتر حس مي‌کنيد.5- اگر دچار سرمازدگي شديد، هرگز عضو آسيب‌ديده را روي حرارت مستقيم يا آب داغ نگيريد. براي گرم کردن نيز به ويژه دست‌ها را به هم نماليد. عضو آسيب‌ديده را داخل آب ولرم کرده و بعد بدون آنکه پارچه را به آن بماليد آن را خشک کنيد. مي‌توانيد از کمپرس گرم هم استفاده کنيد. مراجعه و مشورت با متخصص ضروري است. اگر شما از جمله آن دسته از افرادي هستيد که از زمستان به دليل بدي‌هايش متنفرند، فراموش نکنيد که اگر زمستاني نباشد، بهاري در کار نيست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر