کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

توقف فعالیت نهضت آزادی به خواست وزارت اطلاعات

نهضت آزادی ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرده که به دستور وزارت اطلاعات، فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مرتبط با این گروه سیاسی، ممنوع و متوقف شده است.
دستور ممنوعیت فعالیت سایت های مرتبط با نهضت آزادی روز یک‌شنبه 13 آذر ازسوی وزارت اطلاعات اعلام شده است.
خبر توقف موقت فعالیت‌های سیاسی این حزب کشور پس از احضار پنج تن از اعضای نهضت آزادی به وزارت اطلاعات، اعلام شده است.
پس از تصميم نهضت آزادی به خودداری از ادامه فعاليت‌اش به‌طور موقت، چندتن از اعضای این تشکل سیاسی ازجمله امیر خرم، عضو دفتر سیاسی و شورای مرکزی نهضت آزادی، بازداشت شدند.
آقای خرم دو روز پيش از بازداشت به رادیو فردا گفت که مقام‌های وزارت اطلاعات در پی احضار پنج تن از اعضای رهبری نهضت، خواستار توقف فعاليت این حزب شدند و گفتند که درصورت عدم توقف فعاليت نهضت آزادی ايران، با آن برخورد خواهند کرد.
فشارهایی که به حزب نهضت آزادی وارد می‌شود و زندانی شدن دبیرکل این حزب (ابراهیم یزدی) ازجمله دلایلی است که به گفته آقای خرم موجب شده تا شورای مرکزی نهضت این تصمیم را بگیرد.
به گفته آقای خرم، ازنظر وزارت اطلاعات خواسته این حزب برای تغییر در سیاست‌های حاکم، «ملاک براندازی نرم» است.
این عضو نهضت آزادی گفت که مقام‌های وزارت اطلاعات به اعضای احضارشده نهضت آزادی گفتند که «به نفع شما نيست که از خواست ما سرپيچی کنيد» و نگران پرداخت هيچ هزينه‌ای در اين زمينه نيستند.

به گفته آقای خرم، اکثریت اعضای نهضت آزادی اعتقاد داشتند که زندان رفتن اعضای این حزب کمکی به تثبیت امنیت ملی کشور نمی‌کند و در جهت مصالح کشور نیست بلکه اوضاع را بیش از پیش به مخاطره می‌اندازد.
این عضو نهضت آزادی تاکید کرد که تصمیم این حزب درحال حاضر توقف فعالیت‌های سیاسی تا اطلاع بعدی است.
خرم با تاکید بر قانون‌مداری نهضت آزادی هشدار داده است: در شرايط بعدی و در فردای امروز که اين نيروهای پايبند قانون حضور نداشته باشند، کسانی سردمدار اعتراضات مردمی خواهند شد که ممکن است اساسا اعتقادی به نظام نداشته باشند.آن وقت است که نه از تاج، نشان خواهد بود و نه از تاجنشان.
بازداشت اعضای نهضت
گفتنی است امیر خرم، محسن محققی، داماد مهندس بازرگان و رییس پیشین هیات سیاسی این حزب و سارا توسلی دختر محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی، در پی احضار به دفتر پیگیری‌های وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
آقای خرم پیش از این در سال 80 به حبس انفرادی محکوم شده و از سه پیش هم ممنوع‌الخروج شده بود.
دی ماه گذشته در ادامه سلسله اظهار نظرها درباره نامزدی میرحسین موسوی، نهضت آزادی، تاکید کرده بود که زمینه برای نامزدی موسوی فراهم شده و از او خواسته بودند برنامه ارائه کند.
با روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد، نهضت آزادی زیر فشار قرار گرفته و از برگزاری دوازدهمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان، نخست‌وزیر اولین دولت جمهوری اسلامی و از بنیانگزاران حزب، جلوگیری شده است.
از جمله عماد بهاور،‌مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران ایران و عضو هسته مرکزی «پویش حمایت از خاتمی و موسوی» (موج سوم)، دو هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری توسط دادگاه انقلاب بازداشت شد. اتهام او «تبلیغ علیه نظام» اعلام شد. او پس از چهار روز آزاد شد اما پس از اعلام نتایج انتخابات بار دیگر دستگیر شد و به گفته رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، برای اقرار تلوزیونی تحت فشارهای روانی قرار گرفت. بهاور، هفتم مرداد ماه پس از تحمل 46 روز زندان انفرادی از زندان آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر