کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

یک «نود»؛ داغ‌تر از «نود»های دیگر

برنامه تلویزیونی نود که هر هفته دوشنبه‌شب‌ها در شبکه سه تلویزیون دولتی ایران به بررسی فوتبال ایران می‌پردازد، به گواه نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در ایران است.
اما دوشنبه‌شب این‌هفته، بینندگان این برنامه یکی از پربیننده‌ترین و جنجالی‌ترین قسمت‌هایش را تماشا کردند که در آن نه تنها معترضان به انتخابات خودنمایی کردند، بلکه مدیر ورزشی دولت خاتمی نیز کارنامه چهارساله فوتبال در دولت احمدی‌نژاد را به تیغ نقد کشید.
«عدد 3 را بفرستید»
از صبح روز دوشنبه پیامک‌هایی روی گوشی شهروندان معترض به انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه دست‌به‌دست می‌گشت که با جمله‌بندی و کلمات متنوعی از آنان دعوت می‌کرد برای نشان‌دادن اتحاد جنبش سبز، دوشنبه‌شب در مسابقه تلفنی برنامه نود گزینه سوم را انتخاب کنند. در برخی از این پیامک‌ها هم از مخاطبان صرفا خواسته شده بود به گزینه آخر رای بدهند.
یکی از بخش‌های ثابت برنامه نود، مسابقه پیامکی است که طی آن، سوالی برای مخاطبان برنامه طرح می‌شود و از آنان خواسته می‌شود پاسخ موردنظرشان را در قالب پیامک به شماره برنامه بفرستند.
اطلاع‌رسانی در این باره به پیامک‌های تلفن همراه محدود نشد و روی وب و به‌خصوص وب‌سایت‌های اجتماعی و وب 2.0 نیز به‌گستردگی تبلیغ شد و از معترضان به انتخابات خواسته شد با مشارکت خود، نود را «سبز» کنند.
در همین حال برخی نیز بدبینانه به این دعوت نگاه می‌کردند و از جمله به سود مادی شرکت همراه اول از این دعوت اشاره می‌کردند. برخی دیگر نیز نسبت به امکان سوءاستفاده‌های بعدی از شماره تلفن‌های همراه معترضان به انتخابات هشدار می‌دادند.
75 درصد برای سبز‌ها
با این حال با آغاز دیرهنگام و با تاخیر برنامه این‌هفته نود و طرح سوال سه گزینه‌ای برنامه، آمار گزینه سوم با فاصله‌ای قابل‌توجه بالا می‌رفت. سوال برنامه از مخاطبانش این بود که دلیل افت فوتبال ایران کدام گزینه است: 1. ضعف مدیریت، 2. ضعف مربیان، 3. خداحافظی نسل طلایی فوتبال.
با وجود تاکید چندباره کارشناس‌های برنامه بر درستی گزینه اول، میله گزینه سوم در نمودار برنامه به سرعت بالا رفت و در طول برنامه بین 70 تا 80 درصد در نوسان بود و عاقبت در پایان برنامه با جمیعیت بیش از یک میلیون نفر، میله گزینه سوم 75درصد از پاسخ‌ها را به خود اختصاص داد.
برخی از کسانی که این برنامه را تماشا کرده‌اند می‌گویند شمارش آرای گزینه سوم از میانه برنامه  متوقف شده بود و تا پایان برنامه همچنان آمار این گزینه ثابت ماند.
به این ترتیب در حرکتی که از صبح روز دوشنبه آغاز شد و در ساعاتی محدود تا دوشنبه‌شب ادامه پیدا کرد، معترضان به نتایج انتخابات توانستند با وجود نگرانی‌ها درباره احتمال سوءاستفاده از شماره‌ها، در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون دولتی ایران، خود را به رخ مقامات بکشند.
رییس فوتبال دولت خاتمی در استودیوی نود
اما جنجالی‌بودن برنامه شب گذشته نود به این رقابت پیامکی محدود نشد. در نیمه دوم این برنامه، محمد دادکان، رییس فدراسیون فوتبال ایران در دولت سید محمد خاتمی، به استودیو آمد تا به انتقادهای مجری-کارشناس نام‌آور برنامه نود، عادل فردوسی‌پور، پاسخ دهد.

انتقادهای صریح دادکان درباره نحوه مدیریت بر فوتبال ایران رد دولت احمدی‌نژاد، حس و حالی گرم‌تر به نود این‌هفته داد. او از جمله با مقایسه رقم قراردادهای مربیان تیم‌های فوتبال ایران در دوره مدیریتی خود و دوره مدیریتی محمد علی‌آبادی در دولت نهم، به تفاوت کلان این مبالغ اشاره کرد که تا 20 برابر افزایش داشته‌اند.
دادکان، این دستمزدها را برای مربیان خیلی زیاد دانست و از «ریخت‌وپاش»های حوزه فوتبال ایران به‌شدت انتقاد کرد.
او همچنین گفت قراردادبستن با علی دایی و افشین قطبی به عنوان سرمربی تیم ملی در جهت سوءاستفاده دولت از محبوبیت این دو چهره بوده است.
افتخار به اخراج از دولت احمدی‌نژاد
دادکان در بخشی از صحبت‌هایش گفت: من اگر بمیرم، به این سه چیز افتخار می‌کنم: اول این‌که تیم ملی فوتبال را به جام جهانی بردم. دوم این‌که از جناب آقای خاتمی نشان لیاقت گرفتم. و سوم این‌که در دوره آقای علی‌آبادی اخراج شدم.
فردوسی‌پور در واکنش به این اظهارنظر دادکان، آن را «کـُد دادن» خواند و گفت: شما که دیگر حرف خودتان را زدید.
رییس فدراسیون فوتبال ایران در دولت هشتم، همچنین در انتقاد از نحوه مدیریت باشگاه‌های فوتبال ایران، به برکناری 12 مربی لیگ برتر در یک ساله گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر باشگاه‌ها به جاي اين‌كه در اختیار پیش‌كسوت‌های فوتبال باشد، در دست مديران صنعتی و يا یک عده سپاهی است.
به این ترتیب این مدیر ورزشی «دولت اصلاحات» از فرصت برنامه نود برای دفاع از سابقه مدیریتی خود و پاسخ‌دادن به نقدهای مطرح‌شده در چهار سال گذشته از سوی مدیران ورزشی دولت احمدی‌نژاد بهره گرفت.
دادکان پا جای پای صفایی فراهانی گذاشت
دو سال پیش و در دوشنبه‌شب 3 دی‌ماه سال 86 نیز یک مدیر ورزشی دیگر از دولت خاتمی، به مصاف رسانه‌ای مدیران ورزشی دولت احمدی‌نژاد رفت.
در آن برنامه محسن صفایی فراهانی به عنوان رئيس كميته انتقالي فدراسيون فوتبال و نماينده فيفا در اين كميته، درباره مباحث مطرح‌شده بین فدراسیون فوتبال ایران و فیفا صحبت‌هایی کرد که با واکنش مدیران دولتی روبه‌رو شد.
یک سال و نیم بعد محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌ تلویزیونی‌اش با میرحسین موسوی، از صفایی فراهانی به عنوان یکی از کسانی که پرونده تخلف اقتصادی دارد نام برد و پس از انتخابات نیز او بازداشت شد تا شاید پاسخ‌گوی شکایتی باشد که به خاطر همین اظهارات احمدی‌نژاد، علیه او در دادگاه ثبت کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر