کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

پیتر بروک از حضور در جشنواره فجر انصراف داد

وب‌سایت رسمی بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خبر از عدم اجرای نمایش «مفتش بزرگ» به کارگردانی پیتر بروک داد.

ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه دعوت از نمایش «مفتش بزرگ» به کارگردانی پیتر بروک بازتاب‌های متفاوتی در پی داشته و برخی حضور نمایش وی را در ایران برنمی‌تابند از اجرای این نمایش در زمانی دیگر خبر داده است.

بر اساس جدول نمایش آثار حاضر در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر بنا بر این بود که این نمایش در تاریخ 10 دی ماه در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر در دو نوبت به روی صحنه رود.

بروک که با نوآوری در تئاتر قرن بیستم شهرت و محبوبیت جهانی یافت در سال 1351 به ایران سفر کرد و نمایش «اورگاست» را با حضور بازیگرانی چون سیاوش تهمورث، پرویز پورحسینی، هوشنگ قوانلو و فهیمه راستکار به روی صحنه برد.

اجرای نمایشی از این کارگردان شناخته شده انگلیسی که در میان دانشجویان هنرهای نمایشی در ایران نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است در شرایطی به یکی از جذابیت‌های بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر تبدیل شد که ستاد برگزاری جشنواره اجرای آن را تنها برای هنرمندان و گروه‌های حاضر در جشنواره محدود کرد.

نمایش «مفتش بزرگ» اقتباسی از فصل «مفتش بزرگ» رمان «برادران کارامازوف» اثر فئودور داستایوفسکی نویسنده روسی است.

تحریم جشنواره‌های دولتی دامن‌گیر گروه‌های خارجی

در حالی که چند روزی به آغاز جشنواره‌های هنری فجر باقی مانده است به نظر می‌رسد حوادث سیاسی و اجتماعی پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در برگزاری این دوره از جشنواره فجر بی‌تاثیر نبوده است.

در حالی که گزارش‌ها خبر از عدم حضور برخی از هنرمندان ایرانی صاحب نام در جشنواره‌های هنری فجر می‌دهند گروه‌ها و شخصیت‌های خارجی نیز که آثارشان در جشنواره فجر پذیرفته شده‌اند از حواشی برگزاری این جشنواره دولتی بی نصیب نمانده‌اند.

خبر نمایش اثری از پیتر بروک کارگردان انگلیسی در بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر واکنش برخی از هنرمندان و مخاطبان تئاتر را برانگیخت.

28 هنرمند تئاتر ایران با ارسال نامه‌ای به این کارگردان مطرح نسبت به شرکت او در جشنواره تئاتر فجر واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند که از حضور وی در جشنواره تئاتر فجر خوشحال نشده و به آن معترض‌اند.

این هنرمندان اشاره کرده‌اند که این نامه خطاب به پیتر بروک نوشته‌ شده اما روی سخن با همه گروه‌های خارجی که تصمیم به شرکت در جشنواره تئاتر فجر بوده است.

امضاکنندگان این نامه در حالی که پیتر بروک را خطاب قرار داده‌اند عنوان کرده‌اند: شنیده‌ایم که شما و گروه‌تان برای اجرای نمایش مفتش بزرگ در جشنواره تئاتر فجر به ایران سفر خواهید کرد. این خبر که باید موجب مسرت ما می‌شد مارا مبهوت کرده است.

در ادامه متن این نامه آمده است: فکر می‌کردیم از رویدادهایی که هر روز در سرزمین ما در جریان است آگاه هستید و همین امر سبب می‌شود تا موضعی جدی در برابر آن اتخاد کنید.

امضاکنندگان این نامه تاکید کرده‌اند که برگزارکنندگان جشنواره فجر تنها برای آراستن جشنواره‌ای که امسال با بحران آشکاری از سوی هنرمندان و مخاطبان مواجه است خواهان حضور نمایش این کارگردان در جشنواره هستند.

به نظر می‌رسد فشار هنرمندان ایرانی و همچنین برخی از هنرمندان فرانسوی با وجود نامه‌های الکترونیکی بسیاری که در طول چند روز توسط کاربران اینترنت برای این کارگردان سرشناس انگلیسی و گروه نمایش وی که بنا بود به نمایندگی از کشور فرانسه در تئاتر فجر حاضر شود در انصراف این هنرمند از شرکت در جشنواره دولتی تئاتر فجر بی‌تاثیر نبوده است.

پیتر‌استفان‌پل بروک در سال 1925 در لندن متولد شده و تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد به اتمام رسانده است.

کارشناسان و منتقدان کارهای نمایشی بروک را متاثر از تئاتر حماسی برتولت برشت و نگاه تیره اجتماعی جان کت محقق لهستانی آثار شکسپیر می‌دانند.

این کارگردان مطرح تئاتر فیلم‌هایی نیز در انگلستان و فرانسه کارگردانی کرده است که مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.

ژان‌کلود کاری‌یر نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس مشهور فرانسوی در سفری به ایران درباره علاقه‌اش به فرهنگ ایرانی گفته بود: اولین آشنایی من به فرهنگ ایران به دهه 70 قرن بیستم میلادی برمی‌گردد، هنگامی که با پیتر بروک عطار را کشف کردیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر