کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

دفاع دوباره هاشمی رفسنجانی از وقف دانشگاه آزاد

رییس مجمع تشخیص مصلح جمهوری اسلامی در دفاع از وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که دست‌اندرکاران این دانشگاه برای حفظ و بقای این میراث عظیم راهی بهتر از وقف ندیدند تا این ثروت برای قرن‌های متمادی در خدمت علم و فرهنگ و ملت سرافراز ایران قرار گیرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی برای دومین بار از وقف اموال دانشگاه آزاد دفاع کرده و این دانشگاه را میراث بنیانگزار انقلاب اسلامی نامیده است.

او پیش‌تر گفته بود این وقف، با موافقت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، صورت گرفته است. این صحبت هاشمی رفسنجانی، اعتراض شدید منتقدان دانشگاه آزاد اسلامی را در پی دشات که او را حتی به نسبت‌دادن سخنان دروغ به رهبر ایران متهم کردند.

رییس خبرگان رهبری روز گذشته بار دیگر در دفاع از دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده که وقف این دانشگاه، «موجب گسترش قدرت مانور و ارتقای کیفیت و دوری از گزند حوادث» خواهد شد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: در زمانی که جامعه جوان ایران با کمبود مراکز دانشگاهی دولتی روبه‌رو بود، تاسیس دانشگاه آزاد اقدام مبارکی بود که بسیاری از تشنگان کسب علم و دانش را سیراب و نیاز فوری کشور را برطرف ساخت.

دانشگاه آزاد از سال 1361 با حمایت آیت‌الله خمینی شروع به‌کار کرد.

هاشمی که رییس هیات امنای دانشگاه آزاد است، به‌تازگی اعلام کرده بود که درباره وقف دارایی‌های دانشگاه آزاد از آیت‌الله خامنه‌ای «استفتا» کرده و موافقت او را گرفته است.

خبر وقف اموال دانشگاه آزاد دهم شهریور امسال اعلام شد. منتقدان وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی می‌گویند این اقدام درپی تهدیدهای پی‌درپی محمود احمدی‌نژاد که از جمله گفته بود «اگر دانشگاه آزاد گوش نکند، اقدام انقلابی می‌کنم» صورت گرفته و برای فرارکردن از وارسی‌های قانونی است.

گفته می‌شود درآمد سالانه دانشگاه آزاد دوهزار میلیارد تومان و دارایی آن افزون بر ده‌ها میلیارد تومان است.

حامیان دولت و دیگر منتقدان عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی، این مجموعه را یکی از بازوهای اقتصادی و اجتماعی اکبر هاشمی رفسنجانی می‌دانند.

مخالفت دولت و مجلس

احمدی‌نژاد در اوایل دوران ریاست جمهوری خود در سال 85 با انتقاد از افزایش شهریه دانشگاه آزاد، عبدالله جاسبی رییس این دانشگاه را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

رییس دولت به چندنفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت داد که نسبت به ترمیم هیات امنای دانشگاه آزاد اقدام کنند که ‌این تصمیم به واکنش رفسنجانی منجر شد تا جایی که آن را «شرارت» عنوان کرد.

اقدام انقلابی که احمدی‌نژاد برای دانشگاه آزاد درنظر داشت به دستور آن‌چه که منابع خبری ازطرف مقام بالاتر اعلام کرده بودند، متوقف شد اگرچه رییس دولت هشدار داد «اگر لازم باشد کوچه به کوچه و شهر به شهر این مسائل را جار خواهد زد.»

در آن زمان کمیسیون اصل 90 مجلس هم‌صدا با رییس دولت در گزارش مفاسد اقتصادی بدون نام بردن از دانشگاه آزاد، به یک دانشگاه غیردولتی اشاره کرده بود.

علیرضا زاکانی، رییس هیات تحقیق و تفحص مجلس از آموزش عالی، اعلام کرد که مدارکی از دانشگاه آزاد به‌دست آمده که سر وصدا به راه خواهد انداخت.

مخالفان و موافقان

دانشگاه آزاد از موارد اختلاف جدی میان حامیان دولت و هواداران هاشمی‌رفسنجانی بوده است.
عباس سلیمی نمین، مدير مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران، رییس دانشگاه آزاد را متهم کرده که به‌طور غیرقانونی به نماینده مجلس دکترا می‌دهد تا مادام‌العمر در مسند خود بماند.

جاسبی هم در پاسخ اعلام کرده با افرادی که تهمت می‌زنند قطعا برخورد کرده و آنان را به پای میز محاکمه می‌کشاند.

برخی تحلیلگران هم مشکل اختلاف رییس دولت با مدیریت دانشگاه آزاد را شخصی دانسته و آن را به حمایت جاسبی از رفسنجانی، رقیب احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم نسبت داده‌اند.

انتقاد به دانشگاه آزاد در شرایطی ادامه دارد که در انتخابات ریاست جمهوری دهم هم احمدی‌نژاد به‌طور علنی رفسنجانی و خانواده‌اش را به «ثروت‌اندوزی» متهم کرد.

نبود یک نهاد مستقل صنفی، گرانی شهریه‌ها و طولانی مدت بودن مدیریت جاسبی بر دانشگاه آزاد هم از جمله انتقادهایی است که دانشجویان به این مرکز دانشگاهی وارد کرده‌اند. با این حال دو مورد نخست از این سه انتقاد را می‌توان شامل‌حال دوره‌های شبانه دانشگاه‌های دولتی و همچنین دانشگاه‌های غیرانتفاعی که زیر نظر دولت اداره می‌شوند نیز دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر