کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

فاجعه انسانی به دنبال زلزله 7 ریشتری در هائیتی

زلزله 7 ریشتری در هائیتی وضیعیت اسف باری را در این منطقه که آسمان آن خاکستری رنگ توصیف شده است،بوجود آورده است؛پس از وقوع زلزله 7 ریشتری در هائیتی اوضاع این منطقه در حالی فاجعه‌بار گزارش می‌شود كه همه گونه ارتباط با منطقه قطع شده و گزارش‌ها مبتنی بر اخبار دسته دوم است.

یكی از اعضای یك گروه امدادی در پورتوپرینس قبل از اینكه تماس تلفنی‌اش با همكاران آمریكایی خود قطع شود گفته بود احتمال می‌رود هزاران نفر در این زمین لرزه كشته شده باشند. وی وضعیت را فاجعه بار توصیف كرده و بیان كرده بود ابرهایی از گرد و غبار پورتوپرینس پایتخت هائیتی را در بر گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا به نقل از پرسنل سفارت این كشور در هائیتی از فروریختن ساختمان‌ها و دیوارها و وجود اجساد متعدد در خیابان‌ها خبر داده و از احتمال بالا بودن تلفات جانی خبر داده است.
مقام‌های سازمان ملل در نیویورك اعلام كرده‌اند مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در هائیتی كه 9 هزار نیرو در آنجا بوده است به شدت آسیب دیده است. ارتباط زمینی با نیروها به شدت با مشكل روبروست و از سرنوشت بسیاری از نیروها اطلاعی در دست نیست.

فلیكس آگوستین كنسول هائیتی در نیویورك هم از آسیب دیدن بخش‌هایی از كاخ ملی هائیتی بر اثر زمین لرزه خبر داده است و اعلام كرده ساختمان‌های زیادی فروریخته است و دو تا سه روز طول می كشد تا مردم بفهمند چه فاجعه‌ای رخ داده است.

با قطع اكثر وسایل ارتباطی تنها راه ارتباط برخی سایتهای اجتماعی مانند توییتر هستند. اخبار رسیده از هائیتی همه از منابع دسته دوم مانند همین سایت‌ها یا عكس‌ها و فیلم‌هایی هستند كه مردم را در حال فریاد زدن در خیابانها و جاده‌های مسدود شده نشان می‌دهند.

بر اساس اعلام موسسه زمین شناسی آمریكا قدرت زمین لرزه سه شنبه در هائیتی 7 ریشتر بوده است و مركز آن 15 كیلومتری غرب پورتوپرینس در عمق 8 كیلومتری زمین كه كارشناسان این مركز آن را شدیدترین زلزله هائیتی از سال 1770 تا كنون ارزیابی كرده‌اند. در سال 1946 زلزله ای به قدرت 1/8 ریشتر نیز جمهوری دومینیكن را لرزاند و با ایجاد سونامی خساراتی را نیز به هائیتی وارد كرد.

به نوشته آسوشیتدپرس اكثر مردم كشور 9 میلیون نفری هائیتی در فقر شدید زندگی می كنند و پس از سالها بی ثباتی سیاسی این كشور هیچ استانداردهایی برای ساخت و ساز ندارد.

زمین لرزه پرقدرت در جمهوری دومینیكن كه دارای مرز مشترك با هائیتی در یك جزیره است و همچنین در شرق كوبا نیز احساس شده و ساكنان وحشت زده این مناطق را به خیابان‌ها ریخته است.

بیل كلینتون رئیس جمهور سابق آمریكا و نماینده ویژه سازمان ملل برای هائیتی در بیانیه ای اعلام كرده دفتر وی همه گونه تلاشی را برای كمك به احیای دوباره هائیتی انجام خواهد داد.

باراك اوباما رئیس جمهور كنونی آمریكا هم به مقام‌های آمریكایی دستور آماده باش برای ارسال كمك‌های بشردوستانه و انسانی به هائیتی را داده است.

وزیر خارجه ونزوئلا اعلام كرده دولت او قصد دارد هواپیماهای نظامی حامل غذا، دارو و آب آشامیدنی و همچنین یك تیم 50 نفره از امدادگران را به هائیتی اعزام كند.

بر اساس گزارش‌ها بسیاری از ساختمان‌های دولتی در هائیتی فروریخته است كه می تواند تأثیر زیادی را بر هدایت عملیات امدادی داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر