کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

«جبهه مشارکت همچنان فعال است»

سخنگوی «جبهه مشاركت ایران اسلامی» اعلام کرد که این تشکل به عنوان يک حزب قانونی، هم با دفاتر استانی خود در ارتباط است و هم جلسات شورای مركزی آن برگزار می‌شود.

براساس گزارش سایت نوروز وابسته به جبهه مشارکت، حسین کاشفی گفت: با وجود اين كه دفتر مركزی جبهه مشاركت همچنان بسته و پلمپ است، كارها در حزب دنبال می‌شود.

این عضو جبهه مشارکت با تاکید براین‌که در ارتباط با پلمپ دفتر حزب هیچ نامه و حکمی به حزب اعلام نشده، اعلام کرد که پیگیری‌های حقوقی و قضایی در این تشکل برای رفع پلمپ دفتر مرکزی جبهه مشارکت ادامه دارد.

ساختمان دفتر مركزی جبهه مشاركت ايران اسلامی در شامگاه 23 خرداد یعنی یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم پلمپ شد و ماموران تمام اعضای دفتر مرکزی و اسناد و مدارک حزب را با خود بردند.

اکنون با گذشت بیش از هفت ماه از پلمپ دفتر مرکزی جبهه مشارکت، حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون ماده 10 احزاب با اشاره به اخطار این کمیسیون به دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، گفته که قوه قضاییه برای این دو حزب پرونده قضایی تشکیل داده است.

بنا به ادعای فولادگر، احتمالا قوه قضاییه با استناد به ماده 16 قانون احزاب مجوز فعالیت این دو حزب را لغو خواهد کرد.

براساس کمیسیون ماده 10 احزاب، پیش از آن‌که مجوز فعالیت یک حزب لغو شود این حزب باید در درجه اول «تذکر کتبی» و در درجه دوم «اخطار» دریافت کند.

این در شرایطی است که آذر منصوری، دبیر سیاسی مشارکت در زمان پلمپ دفتر مرکزی مشارکت، اعلام کرد که کمیسیون یادشده روند تذکر کتبی و اخطار را درمورد این تشکل رعایت نکرده است.

به گفته منصوری، جبهه مشارکت ایران اسلامی با توجه به ماده 6 قانون احزاب حق اعتراض و شکایت را برای این اقدام غیرقانونی بر خود مفروض می‌داند.

تلاش برای انزوای مشارکت

برخی از اعضای جبهه مشارکت گفته‌اند تلاش برای منزوی کردن این حزب که چهره‌های سیاسی برجسته‌ای عضو آن هستند، پس از دولت اصلاحات شدت گرفت و پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بازداشت اکثر اعضا و پلمپ دفتر مرکزی آن به اوج رسید.

محسن میردامادی، عبدالله رمضان‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، سعید حجاریان، محسن صفایی فراهانی، محسن امین زاده، علی تاجرنیا، آذر منصوری، زویا حسنی، سعید شریعتی، و شمار دیگری از اعضای حزب پس از انتخابات بازداشت شدند.

مشارکت از جمله احزاب اصلاح‌طلبی است که در زمان دولت محمد خاتمی در سال 76 تاسیس شد و درکنار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب کارگزاران سازندگی، مجمع روحانیون مبارز، حزب اعتماد ملی، حزب همبستگی و حزب اسلامی کار، جبهه اصلاحات را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است یاس نو، روزنامه رسمی مشارکت که در بهمن 82 توقیف شده بود، پس از رفع توقیف در 26 اردیبهشت امسال منتشر و پس از یک روز بار دیگر به درخواست سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، توقیف شد.

ترور سعید حجاریان، نظریه‌پرداز حزب مشارکت در اسفند 78 از دیگر ضربه‌هایی است که این حزب در این سال‌ها دیده است.

پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 22 خرداد امسال، سخنگوی جبهه مشارکت گفته بود که این تشکل از رویکرد سیدمحمد خاتمی برای اعلام حضور خود یا میرحسین موسوی در انتخابات استقبال می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر