کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

جایزه‌ای برای پناهی و معتمدآریا به‌خاطر دفاع از آزادی

جایزه افتخاری «دوچرخه طلایی» شانزدهمین دوره جشنواره «سینماهای آسیا» در شهر وزول فرانسه به خاطر «موضع‌گیری با شهامت در دفاع از آزادی» به جعفر پناهی و فاطمه معتمدآریا، کارگردان و بازیگر سینمای ایران اهدا می‌شود.

جعفر پناهی کارگردان سینمای ایران پیش از این ریاست هیات داوران دهمین دوره جشنواره «سینماهای آسیا» را بر عهده داشته و فاطمه معتمدآریا بازیگر سینمای ایران هم در هجدهمین دوره برگزاری این رویداد سینمایی، به عنوان رییس هیات داوران بخش فیلم‌های داستانی حضور داشته است.

سال گذشته جایزه «دوچرخه طلایی» پانزدهمین دوره جشنواره سینماهای آسیا به دلیل «فعالیت ارزنده هنری» به محسن مخملباف اهدا شد و هجده اثر سینمایی «خانه فیلم مخملباف» در بخشی از این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته شد.

معتمدآریا و پناهی در جریان تبلیغات انتخاباتی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و حمایت از اعتراض‌های مردمی پس از آن نسبت به نتایج آرا، حضور تاثیرگذاری داشتند و به نظر می‌رسد همین امر سبب شد تا از ادامه سفرهای سینمایی خود بازداشته شوند.

معتمدآریا و ایرج میرتهماسب، مستندساز که در پی دعوت آکادمی اسکار به همراه گروهی از سینماگران ایرانی به آمریکا می‌رفتند در فرودگاه متوقف شده و از خروج آن‌ها جلوگیری شد.

چندی بعد از سفر پناهی نیز که برای رسیدگی به مسایل فیلم جدید خود راهی پاریس بود جلوگیری شد و در پی آن این فیلمساز سرشناس ایرانی نتوانست در جشنواره فیلم بمبئی که بنا بود به عنوان یکی از اعضای هیات داوران آن به داوری فیلم‌ها بپردازد حاضر شود.

در نخستین روزهای دی ماه، دادستان عمومی و انقلاب تهران از رفع ممنوعیت خروج فاطمه معتمدآریا و فرستادن پرونده مجتبی میرتهماسب و جعفر پناهی به دادگاه خبر داد.

گفتنی است پناهی که به همراه گروهی از فیلمسازان و مستندسازان برای گذاشتن گل بر مزار کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات در مرداد ماه به بهشت زهرا رفته بود، به مدت چند ساعت بازداشت شد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در نیروی انتظامی دستگیری این کارگردان سرشناس به همراه همسر و فرزندش را یک سوء‌تفاهم نامید.

درخشش سینمای ایران در جشنواره «وزول»

جشنواره «سینماهای آسیا» که از ششم تا سیزدهم بهمن ماه در شهر وزول در غرب فرانسه برگزار می‌شود 80 فیلم از کشورهای آسیایی را در هفت بخش به نمایش می‌گذارد.

سینمای ایران که جایگاه ویژه‌ای در دوره‌های مختلف این جشنواره سینمایی دارد امسال نیز با فیلم‌های «موشک کاغذی» ساخته فرهاد مهرانفر در بخش «انسان و طبیعت»، «مرزهای آبی» ساخته بابک جلالی در بخش مسابقه فیلم‌های بلند و فیلم «هفت زن» ساخته سارا رستگار در بخش مسابقه فیلم‌های مستند این جشنواره شرکت کرده است.

مرجان ریاحی، مدیر پایگاه خبری فیلم کوتاه ایران به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بنیاد توسعه سینمای آسیا «نتپک» در شانزدهمین دوره این رویداد سینمایی حضور دارد.

ریاحی سازنده مستند «مادران همیشه» که به زندگی زنان بازیگری می‌پردازد که همیشه در نقش مادر حاضر شده‌اند، پیش از این داوری جشنواره‌ فیلم‌های کوتاه و مستند کابل، جشنواره چشم سوم بمبئی، جوایز آکادمی سینمای مستقل اروپا در ورشوی لهستان و جشنواره فیلم‌های مستقل «زوم» لهستان را بر عهده داشت.

سینمای ایران در دوره‌های پیشین جشنواره «سینماهای آسیا» جوایزی را در این رویداد سینمایی به خود اختصاص داده است.

جایزه ویژه مستند بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی وزول در دوره پانزدهم به فیلم مستند «کت واک ایرانی» به کارگردانی مرجان علیزاده رسید.

فیلم «شب بخیر فرمانده» ساخته انسیه شاه‌‌حسینی در سال 85 جایزه ویژه تماشاگران جشنواره وزول را دریافت کرد و فیلم «گیلانه» ساخته مشترک رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب، جایزه هیات منتقدان این جشنواره را در سال 84 به دست آورد.

در سال 83 نیز بزرگداشتی برای عزت‌الله انتظامی بازیگر شناخته شده سینمای ایران با نمایش فیلم «گاو» اثر داریوش مهرجویی با بازی این بازیگر برگزار شد.

جشنواره «سینماهای آسیا» که به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم‌های آسیایی در اروپا شناخته می‌شود را یک زوج علاقمند به سینما، مارتین و ژان‌مارک تروآن در شهر «وزول» پایه‌گذاری کردند.

این جشنواره در طول سال‌های فعالیت خود نقش مهمی در معرفی سینمای کشورهای آسیایی داشته و توانسته است کارگردانان شناخته شده سینمای آسیا را هم به خود جذب کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر