کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

آمار دولتی: کاربران اینترنت در ایران، ۲۸ درصد


یک تحقیق آماری در زمینه استفاده از اینترنت در ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است، نشان می‌دهد که ۲۸ درصد مردم ایران کاربر اینترنت هستند.
براساس گزارشی که روزنامه ابرار اقتصادی در شماره روز چهارشنبه، ۲۳ دی منتشر کرده است، ۷۲ درصد از جامعه آماری این گزارش اصلا از اينترنت استفاده نمى‌كنند.
روزنامه ابرابر یکی از روزنامه های نزدیک به دولت ایران به شمار می آید.
این گزارش آماری براساس میزان درآمد، تفکیک جنسیتی زن و مرد، میزان تحصیلات و گروه سنی، در هفت شهر ایران در مدت ۱۲ ماه تهیه شده است.
براساس نتایج به‌دست آمده، بيش از ۳۳ درصد كاربران اينترنت در ايران متعلق به جامعه متوسط اجتماعى است كه نسبت به جمعيت آمارى خود بالاترين كاربران را به خود اختصاص مى‌دهند.
به موجب این آمار ۲۴ درصد از استفاده‌كنندگان از اينترنت متعلق به جامعه مرفه و ۱۶ درصد متعلق به جامعه فقير هستند.
در اين جامعه آمارى خانم‌ها با ۵۴.۳ درصد ازنظر کاربری اینترنت بالاتر از آقایان قرار گرفتند. آقايان ۴۶ درصد از کاربران اینترنتی کشور اعلام شدند.
براساس این گزارش ۵۰ درصد از کاربران اينترنت در ايران داراى تحصيلات متوسطه و فوق ديپلم، ۱۷درصد از کاربران داراى مدرک ليسانس و فوق ليسانس و ۲۳ درصد از كاربران زير ديپلم هستند.
به موجب این آمار ۴۰ درصد كاربران اینترنتی کشور در رده سنى ۱۵ تا ۲۴ سال و ۵۰ درصد از كاربران اينترنت بين ۳۴ تا ۵۵ سال سن دارند.
 براساس این آمار تنها هشت درصد كاربران اینترنت بالاى ۵۵ سال سن دارند.
این گزارش نتیجه‌گیری کرده است که كميت استفاده از اينترنت در ميان ۲۸ درصد كاربران اينترنت كشور رابطه مستقيمى با ميزان سواد، درآمد و گروه سنى دارد.
تشدید اختلال اینترنتی پس از انتخابات
آمار کاربران اینترنت کشور در شرایطی گزارش شده که از زمان انتخابات ریاست جمهوری دهم هفت ماه گذشته است و در این مدت کاربران اینترنت کشور با مشکلات قطع و فیلترینگ اینترنت درموارد متعدد روبه‌رو بوده‌اند.
هم‌زمان با آغاز شمارش آرای انتخابات ۲۲ خرداد اختلال در استفاده از اینترنت در کشور شروع شد و با برگزاری مراسم روز قدس در ۲۷ شهریور ماه، روز ۱۳ آبان و روز ۱۶ آذر (روز دانشجو)، این اختلال همراه با پایین آمدن سرعت اینترنت، به شکل شدیدتری برای کاربران اینترنتی ایجاد شد.
دعوت معترضان به تظاهرات اعتراضی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که عمدتا از طریق سایت‌های مخالف دولت انجام می‌شد، گمانه‌زنی اختلال تعمدی در اینترنت را ازسوی مسئولان جمهوری اسلامی تقویت کرده است.
هک شدن «فیس بوک» و «توئیتر» در جریان حوادث پس از انتخابات، از افزایش شمار کاربران اینترنتی در کشور خبر می‌دهد که از این گونه سایت‌ها به عنوان ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر