کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

چین: وقت اعمال تحریم‏ علیه ایران نیست

روز چهارشنبه زانگ یسوی سفیر چین در سازمان ملل متحد اعلام کرد که اعمال تحریم‏ها علیه ایران به «زمان و صبر بیشتری» نیاز دارد.

زانگ یسوی افزود: الان زمان مناسبی برای اعمال تحریم‏ها نیست چون هنوز تلاش‏های دیپلماتیک برای مواجهه با ایران در جریان است.

او اضافه کرد که دیپلمات‏های برجسته‏ای از چین و روسیه، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در این ماه با یدکدیگر ملاقات خواهند کرد تا بر سر مساله هسته‏ای ایران به گفت‏و‏گو بپردازند.

زانگ یسوی تاکید کرد که هنوز برای پیدا کردن توافق از طریق دیپلماتیک و برقراری ارتباط با وجود تفاوت‏ها فضا وجود دارد.

چین در ماه ژانویه، رییس دوره‏ای شورای امنیت است و این شورا تاکنون حداقل سه قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است.

مقاومت چین و روسیه از اعمال تحریم علیه ایران

چین و روسیه همواره در مقابل آمریکا و متحدانش برای اعمال نکردن تحریم‏ها علیه ایران مقاومت کرده‏اند. این دو کشور دارای روابط گسترده اقتصادی با ایران هستند و همچنین قادرند تا با هرگونه تحریمی علیه ایران با استفاده از «حق وتو» مخالفت نمایند.

در گذشته آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نظر داشتند تا تحریم‏هایی علیه بخش انرژی ایران اعمال کنند که با مخالفت چین و روسیه مواجه شدند.

در همین رابطه پی جی کرولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که «این اظهارنظرها ثابت نیستند و می‏توانند تغییر کنند.»

چین در طول زمان ریاستش بر شورای امنیت جلسه‏ای در مورد ایران نگذاشته است.

در همین حال یک دیپلمات غربی که خواسته نامش ناشناس باقی بماند به خبرنگاران اعلام کرده که بعدی است در دو ماه اول سال 2010 تحریم جدیدی علیه ایران صادر شود.

دیپلمات دیگری گفته است که وضع تحریم دیگری علیه ایران که بتواند مورد قبول چین و روسیه هم باشد دست کم تا ماه ژوئن طول می‏کشد.

به گفته یک دیپلمات غربی اظهارات زانگ یسوی نشان می‏دهد که قانع کردن چین زمان بسیار زیادی می‏برد.

سابقه چین در اعمال تحریم‏ها علیه ایران

چین همواره از اعمال تحریم‏های اقتصادی علیه ایران طفره رفته و بر تلاش دیپلماتیک و دیالوگ با مقامات ایرانی پافشاری کرده است.

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‏نژاد ایران تلاش کرده تا روابط تجاری خود را با کشورهای آسیایی گسترش دهد. در سال‏های اخیر ایران به دومین شریک تجاری چین در خاورمیانه تبدیل شده است.

در سال‏های گذشته به علت صدور قطعنامه های تنبیهی شورای امنیت سازمان ملل، بانک سپه ایران در لیست تحریم قرار گرفته بود و برخی بانک های دیگر ایرانی نیز با موانعی در همکاری های بانکی در کشورهای غربی رو برو شده بودند.

در این میان دولت چین هم بر مبادلات مالی ایران محدودیت‏های اعمال کرده بود.

این مساله دشواری‏های زیادی را برای معاملات ایران با دیگر شرکایش از جمله چین ایجاد کرده بود.

در واکنش به این محدودیت‏ها اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با انتقاد از رفتار چینی ها گفته بود: «ما می خواهیم از چین خرید کنیم اما چطور باید پولش را به شما بدهیم؟ آیا باید پول را در کیسه بریزیم یا در جیب خود قرار دهیم و به چین بیائیم یا امروز در قرن ۲۱ می توانیم از سیستم بانکی پول را پرداخت کنیم؟»

عسگراولادی همچنین خطاب به مسئولان چینی اضافه کرده بود: «از شما می خواهیم با ما برخورد سیاسی نکنید. اگر فشار غرب ما را وادار کند دستمان را بالا ببریم، دیگر به طرف چین نمی رویم. وقتی غرب به ما اخم کرده است، چین لبخند را از ایران دریغ نکند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر