کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

فلسطینی ها امیدی به از سرگیری مذاکرات صلح ندارند

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی در مذاکرات صلح خاور میانه، می گوید امید چندانی برای از سرگیری این گفت و گوها وجود ندارد.

یک روز بعد از درخواست وزیر خارجه آمریکا برای از سرگیری بدون پیش شرط مذاکرات صلح خاورمیانه، آقای عریقات گفت تا زمانی که اسرائیلی ها شهرک سازی در مناطق اشغالی را متوقف نکنند، این مذاکرات ادامه پیدا نخواهد کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از فلسطینی ها و اسرائیلی ها خواسته بود که گفت و گوهای صلح را هر چه زودتر از سر بگیرند و گفته بود که حل مشکل تعیین مرزهای کشور مستقل فلسطینی می تواند اختلاف ها بر سر شهرک های یهودی نشین را برطرف کند.

دولت اسرائیل خواسته فلسطینی ها مبنی بر توقف کامل شهرک سازی در کرانه غربی رود اردن و بیت المقدس شرقی را، که در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ اشغال شده، رد کرده است.

صائب عریقات به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت: "شما نمی توانید درباره مرزها مذاکره کنید، در حالی که سرزمینی که می خواهید کشورتان را بر آن بنا کنید، توسط شهرک ها بلعیده می شود."

او گفت که فلسطینی ها منتظر سفر جورج میچل، نماینده ویژه آمریکا در خاور میانه، به منطقه در اواخر ماه جاری میلادی هستند.

دور دوم تلاش های آمریکا برای از سر گیری مذاکرات صلح


خانم کلینتون، روز جمعه (هشت ژانویه) گفت:"حل مسئله مرزها در گرو حل اختلاف بر سر شهرک هاست و حل مسئله بیت المقدس هم منوط به حل مسئله شهرک هاست."

اظهارات خانم کلینتون به عنوان آغاز دور دوم تلاش های دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای از سر گیری مذاکرات صلح خاور میانه برآورد شده است.

خانم کلینتون این سخنان را پس از دیدارهای جداگانه با همتای اردنی و مصری خود بیان کرد.

همزمان نخست وزیر اسرائیل برای گفتگو با سران مصر به این کشور سفر کرده بود و وزیر خارجه سوریه در عربستان سعودی به سر می برد.

هیلاری کلینتون سعی کرد در سخنان خود نظر هر دو طرف اختلاف را جلب کند. او گفت فلسطینی ها باید بتوانند بر اساس مرزهای سال 1967 اعلام استقلال کنند.

سال گذشته میلادی، تلاش ها برای آغاز دوباره مذاکرات به دلیل اختلاف بر سر جزئیات و چگونگی توقف شهرک سازی توسط اسرائیلی ها بی نتیجه ماند و دولت آمریکا هم نتوانست گفت و گوها را از بن بست خارج کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر