کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

مجید توکلی به هشت سال و نیم زندان محکوم شد

یکی از فعالان سرشناس دانشجویی ایران به هشت سال و نیم حبس و مجازات های دیگر محکوم شده است.

روز چهارشنبه، 20 ژانویه (30 دی)، گزارش شد که مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک ایران) و از فعالان دانشجویی که در پی سخنرانی در گردهمایی دانشجویان در روز دانشجو بازداشت شده بود توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

محمد علی دادخواه، وکیل مدافع آقای توکلی، در گفتگو با بی بی سی، ضمن تایید گزارش صدور حکم علیه موکل خود گفته است که هنوز حکم دادگاه رسما به وی ابلاغ نشده است.

دادگاه انقلاب علاوه بر محکومیت زندان، آقای توکلی را به پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور هم محکوم کرده است.

براساس برخی گزارش ها، محکومیت مجید توکلی شامل پنج سال حبس در ارتباط با اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی، یک سال حبس در ارتباط با اتهام تبلیغ علیه نظام، دو سال حبس در ارتباط با اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی و شش ماه حبس در ارتباط با اتهام توهین به رئیس جمهوری بوده است.

مجید توکلی پس از حضور و سخنرانی در اجتماع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر در روز 16 آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و از آن زمان زندانی بوده است.

پس از بازداشت آقای توکلی، برخی رسانه های طرفدار دولت خبری را منتشر کردند حاکی از اینکه این فعال دانشجویی، پس از سخنرانی در گردهمایی دانشجویان، برای جلوگیری از شناسایی و بازداشت توسط ماموران امنیتی در جامه زنانه از دانشگاه خارج شده بود اما ماموران موفق به شناسایی و دستگیری او شدند.

این رسانه ها تصویری هم از این فعال دانشجویی در لباس زنانه منتشر کردند اما رسانه های مخالف دولت به نقل از شاهدان عینی گفتند که آقای توکلی هنگام بازداشت توسط ماموران دولتی، که با ضرب و شتم وی همراه بود، لباس زنانه در بر نداشت و عکس او در این لباس بعد از بازداشت و احتمالا در بازداشتگاه گرفته شده است.

همبستگی در جامه زنانه
اگرچه بعضی رسانه های طرفدار دولت استفاده مجید توکلی از لباس زنانه را اقدامی مذموم قلمداد کردند و از جمله خبرگزاری فارس آن را "لکه ننگی بر دامن افراطیون" خواند، مخالفان و منتقدان دولت به خصوص در خارج از کشور واکنش متفاوتی نسبت به این واقعه نشان دادند تا اقدام ماموران امنیتی برای تحقیر این فعال دانشجویی را بی اثر سازند.

در آن زمان، تصاویر متعددی از مردان ایرانی از جمله برخی فعالان شناخته شده نهضت دانشجویی با حجاب زنانه انتشار یافت که با اعلام همبستگی با آقای توکلی و تاکید بر اعتقاد به تساوی زنان و مردان، گفتند جامه زنانه را باعث تحقیر مردان نمی دانند.

اقدام مقامات امنیتی در انتشار تصویر مجید توکلی در جامه زنانه و واکنش مخالفان دولت نسبت به آن به طور گسترده در بسیار از رسانه های همگانی جهان انعکاس یافت و باعث شهرت این فعال دانشجویی شد.

دو هفته پیش، علی توکلی، برادر مجید توکلی، در گفتگویی با بی بی سی گفت که برادرش برای نخستین بار از زمان بازداشت با خانواده اش تماس تلفنی گرفته و گفته است که حکم دادگاه علیه او صادر شده اما در این مورد جزئیات بیشتری نداد.

این نخستین باری نیست که آقای توکلی به دلیل فعالیت های سیاسی محاکمه و محکوم می شود.

مجید توکلی در سال 2007 (اردیبهشت 1386) در ارتباط با انتشار چهار نشریه دانشجویی دانشگاه امیر کبیر همراه با دو دانشجوی دیگر بازداشت و هفت ماه پس از بازداشت، به سی ماه حبس محکوم شد.

این سه نفر پس از تحمل پانزده ماه حبس در مرداد ماه سال بعد به طور مشروط آزاد شدند اما آقای توکلی بار دیگر در بهمن ماه همان سال در حاشیه مراسم سالگرد درگذشت مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر پس از انقلاب سال 1357، بازداشت شد و سه ماه را در زندان گذراند.

از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، علاوه بر دستگیری تظاهرکنندگان، بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران منتقد دولت هم ادامه داشته و گزارش هایی از محاکمه و محکومیت تعدادی از آنان انتشار یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر