کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

انتقاد کیانیان از کوچ هنرمندان به خارج از کشور

بازیگر و هنرمند برجسته سینما و تئاتر کشور دخالتهای نابجا و غیرکارشناسی را مانع از رشد سینمای ایران دانست و همچنین از کوچ هنرمندان به خارج از کشور انتقاد کرد.

رضا کیانیان شامگاه چهارشنبه در جمع فعالان سینما و تئاتر این شهر افزود: عوامل مختلفی دخیل هستند تا سینمای ایران نه تنها پیشرفت نکند بلکه روز به روز به قهقرا برود.

دخالتهای غیرکارشناسی مانع از رشد سینمای ایران است

وی ضمن انتقاد از توقیف برخی از فیلمها که با هزینه های بسیار و زحمت سینماگران تولید می شود افزود: برای تولید یک فیلم ابتدا فیلمنامه آن مجوز گرفته سپس تحت نظارت شورایی ویژه پروانه ساخت می گیرد و پس از ساخت نیز شورایی دیگر پروانه اکران صادر می کند.

کیانیان با بیان اینکه گاهی هر یک از مراجه سه گانه رای یکدیگر را نقض می کنند افزود: این سه شورا یکدیگر را قبول نداشته و آرای مختلفی صادر می کنند چگونه انتظار دارید سینماگران آرای آنها را قبول داشته باشند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص نظر وی در مورد تیمهای فوتبال کشور گفت: از هیچ کجای این فوتبال خوشم نمی آید چرا که دخالتهای بیموردی که در هنر می شود در فوتبال نیز وجود داشته و موجب گردیده به این وضعیت درآید.

وی در ادامه در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران نسبت به تجمیع امکانات سینمایی کشور در تهران با بیان اینکه روحیه ای در کشور نشر یافته که برای آینده فرهنگ و هنر این مرز و بوم بسیار مضر است افزود: روستائیان فکر می کنند حقشان را شهرستانیها خورده اند، شهرستانها فکر می کنند حقشان را مرکز استانی می خورند، مراکز استانها هم فکر می کنند حقشان را تهرانیها خورده اند و تهرانیها هم فکر می کنند حقشان توسط خارجیها ضایع می شود!

وی گفت: اینکه ما همیشه تقصیرها را به گردن دیگران انداخته و در موضوعات مختلف هیچ مسئولیتی برای خود قائل نمی شویم آفت بزرگی است.

شهرستانیها در مطالبه حقوق خود کم کاری کرده اند

کیانیان با بیان اینکه چنین روحیه ای در تمام صحنه های زندگی حتی فوتبال ملی نیز سرایت کرده افزود: ما همواره در روزهای پایانی تورنمنتهای مختلف در شرایطی قرار می گیریم که می گوییم اگر فلانی به فلانی ببازد و فلانی هم چند گل به فلانی بزند ما صعود خواهیم کرد!

وی در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران که چرا تمام امکانات تئاتر و سینما در تهران تجمیع شده است اظهار داشت: یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع این است که شهرستانیها در مطالبه حقوق خود در این زمینه کم کاری کرده اند چون اگر می خواستید حتما می توانستید.

کیانیان در عین حال تجمع امکانات در پایتخت را غیرقابل قبول خواند و افزود: به دلیل همین موضوع است که تمام هنرمندان و نخبگان در تهران اقامت کرده اند چرا که اگر 10 کیلومتر از تهران خارج شوند ارتباطشان با جهان قطع خواهد شد!

نبود روحیه پذیرش اشتباه و عذرخواهی

وی همچنین نبود روحیه پذیرش اشتباه و عذرخواهی را از دیگر آفتهای جامعه دانست و تصریح کرد: آیا تا کنون کسی مشاهده کرده فرد یا مسئولی در قبال اشتباهات خود در رسانه های عمومی به حقایق واقعه اعتراف کرده و از مردم عذرخواهی کند.

رضا کیانیان در ادامه این پرسش و پاسخ در جواب یکی از هنرجویان جوان سینما که گفت به دلیل روابط حاکم بر سینمای ایران امیدی برای ادامه کار نیست گفت: متاسفانه همیشه فکر می کنیم گذشته بهتر از حال بوده است.

شرایط امروز نسل جوان بسیار بهتر از گذشته است

وی با بیان اینکه شرایط امروز نسل جوان از نظر آزادیهای سیاسی، امکانات فنی و ارتباطی و حتی شرایط اجتماعی بسیار بهتر از گذشته است گفت: هر فرد هرجا و در هر شرایطی که هست خود می تواند خوشبختی و موفقیت خود را تضمین کند.

کیانیان اظهار داشت: اینکه بگوییم شرایط امروز نمی گذارد پیشرفت کنیم همان سلب مسئولیت از خود و به گردن دیگران انداختن تقصیرها است.

جایگاهی مناسب شأن ایران در سینمای جهان نداریم

این بازیگر تئاتر و سینمای کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص جایگاه سینمای ایران در جهان افزود: کشور ایران از نظر سواد، استعداد، شعور و قابلیتهای هنری و فرهنگی در جایگاه ممتازی قرار دارد اما هرگز نتوانسته ایم جایگاهی مناسب شأن تمدن این سرزمین در عرصه سینمایی جهان داشته باشیم.

وی در عین حال آینده سینمای ایران را بسیار روشن خواند و افزود: نسل سوم به دلیل داشتن تحصیلات عالیه، آشنایی به زبانهای خارجی، استفاده از فناوریهای ارتباطی و تلاش و کوشش خود راهی را شروع کرده که می تواند امیدبخش باشد.

کوچ هنرمندان به خارج از کشور نابجا است

کیانیان کوچ هنرمندان به خارج از کشور را بیمورد و نابجا خواند و افزود: هنرمندان ایرانی وقتی به خارج کوچ می کنند در سایه اسامی و نامها گم می شوند در حالیکه در ایران شماره یک بودند.

وی با بیان اینکه اگر توانایی هنرمند جهانی باشد نیازی به کوچ از کشور نیست گفت: هنرمندی مانند عباس کیارستمی در هر جای جهان برود با منت و احترام فراوان مورد پذیرش واقع می شود اما هرگز چنین کاری نکرده است.

وی در پاسخ به سئوالی که چرا کسی از هنرمدان معروف سینمای ایران از جمله خود وی داوری جشنواره فجر را نمی پذیرند گفت: بنده در هیچیک از جشنواره ها داوری نمی کنم چون علاقه ای به اینکار ندارم و حس می کنم همواره ممکن است حق کسی ضایع شود اما در مورد دیگران ‌خودشان باید پاسخ دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر