کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۳, پنجشنبه

برخي ديگر از رويدادهاي 24 ژوئن

1314: اسكاتلندي ها در پي پيروزي برانگليسي ها در جنگ Bannock burn از اينگلند جدا شدند و اعلام استقلال كردند.
1497: «جیووانی کابوتو Giovanni Caboto» دریانورد ایتالیایی که در استخدام انگلیسی ها بود به جزیره نیوفوندلاند (شمال شرقی کانادا) رسید و آن را که 111 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیتش اینک 450 هزار نفر است بر املاک دولت لندن اضافه کرد. انگلیسی ها جیووانی را «جان کابتJohn Cabot» می نویسند. برخی از مورخان، تصاحب نیوفوندلاند را سرآغاز امپریالیسم انگلوساکسون (انگلستان و بعد آمریکا) می دانند.
1509: هنري هشتم که ازدواجهاي مکرر او معروف است پادشاه انگلستان شد.
1597: نخستين گروه دريايي هلند به جزيره جاوه (دراندونزي امروز) رسيد. با اين سفر مقدمه استعمار جزاير اندونزي توسط هلندي ها آغاز شد كه تا دهه 1940 ادامه يافت. اين جزاير در زمان ورود هلندي ها از تمدن و فرهنگ كامل برخوردار و داراي حكومت و نظم و نظام بودند، تنها توپ و تفنگ نداشتند. بازرگانان عرب دسته اي از اين جزاير را جزاير ملوك مي خواندند. هلندي ها پس از استعمار، اين جزاير را «هند هلند!» ناميدند.
1793: در پاريس اعلام شد قانون اساسي فرانسه كه نظام آن كشور را جمهوري اعلام داشته براي اجرا آماده است.

1812: نبرد «کارابوبو Carabobo» میان استقلال طلبان ونزوئلایی به رهبری سیمون بولیوار با نیروهای استعمار اسپانیا بفرماندهی فیلد مارشال میگوئل دو لا توره روی داد که استقلال طلبان پیروز و ونزوئلا استقلال و حاکمیّت ملّی یافت. در این نبرد استقلال طلبان تنها 200 کشته داده بودند و تلفات اسپانیایی ها و متحدان داخلی شان بیش از سه هزار تن بود. نیروهای بولیوار تنها هشت هزار تن بودند.

1812: ارتش ناپلئون در اين روز از رود نيمنNeman گذشت و حمله به روسيه را آغاز كرد. هيتلر نيز در ژوئن 1941 (همان ماه) همين اشتباه را مرتكب شد و به قلمرو دولت مسكو حمله نظامي برد. اين دو حمله آغاز پايان كار هر دو ـ ناپلئون و هيتلر ـ بود. اگر هيتلر فرصت خواندن تاريخ را كرده بود مرتكب اين اشتباه نمي شد و تاريخ جهان مسير ديگري را مي پيمود.
1894: كميته بين المللي بازيهاي المپيك(I.O.C) تصميم گرفت كه اين مسابقات پهلواني جهاني هر چهار سال يكبار برگذار در يك كشور جهان (طبق راي اكثريت اعضاي كميته) برگذار شود.
1916: در جريان جنگ جهاني اول، از چنين روزي نبرد خونين و خندقي «سم Somme » در خاك فرانسه آغاز شد. در جريان همين نبرد بود كه براي نخستين بار در طول تاريخ، تانك به عنوان يك جنگ افزار بكار رفت.


صحنه اي از جنگ خندقي سم



1926: از اين روز در سال 1305 هجري خورشيدي اعتراض نظاميان در دو پادگان مراوتپه و سلماس در خراسان و آذربايجان از عقب افتادن جيره و مواجبشان از اين روز آغاز شد و مسئله ساز گرديد.
1932: با انجام يک کودتاي نظامي در سيام (تايلند) سلطنت در اين کشور مشروطه و حکومت، دمکراتيک شد.
1932: انقلاب تایلندی ها به ثمر رسید و حکومت این سرزمین مشروطه پارلمانی شد و هفت سال بعد در همین روز نام «سیام» نیر به تایلند تبدیل شد. 24 ژوئن 1948 به دستور استالین راههای زمینی برلین بسته شد تا رفت و آمد از آلمان فدرال به آنجا صورت نگیرد که مقدمه بحران تازه ای در روابط دو بلوک وقت بود.
1948: محاصره برلن غربي توسط نيروهاي شوروي و قطع راههاي زميني به اين شهر اشغال شده آغاز گرديد كه به تشديد جنگ سرد انجاميد.
1957: ديوان عالي آمريكا ضمن رسيدگي به يك پرونده قضايي، ادعاي شاكي آن را كه گفته بود تصوير مستهجن نشان دادن و كارهايي از اين دست (Obscenity) جزيي از آزادي بيان است رد كرد و راي داد كه اصلاحيه اول قانون اساسي آمريكا (بيل آو رايتز) آزادي اين كارها را تضمين نكرده است. اين راي از آن پس لازم الرعايه شده است.
1983: دولت سوريه ورود ياسر عرفات را به اين كشور ممنوع كرد.
2005: حاخام «يديدا شوفط» روحاني ارشد يهوديان ايراني سراسر جهان در 97 سالگي درگذشت. وي در 14 نوامبر 1908 در شهر كاشان به دنيا آمده بود. روحانيت كليميان از 12 نسل پيش از آن در اين خانواده ايراني تداوم داشت.




2007: بانك مركزي ايران نرخ تورم در وطن ما را 16 و 6 دهم درصد اعلام كرد كرد. قبلا اين نرخ 16 و 8 دهم درصد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر