کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۲, چهارشنبه

تشديد جنگ لفظي چين و آمريكا بر سر تجهيز و تمركز نيرو

در پي انتشار گزارش سالانه وزارت دفاع آمريكا در باره تقويت بنيه نظامي چين با شتاب زياد، كه براي اعضاي قوه مقننه اين كشور تهيه شده بود و نيز تحليلهاي كارشناسان نظامي آمريكا در رسانه هاي اين كشور در زمينه سياست تسليحاتي چين و تغيير تاكتيك نظامي اين كشور ، اول ژوئن 2004 خبر گزاري چين و رسانه هاي اين كشور دست به عمل متقابل زدند كه در محافل سياسي جهان به تشديد معارضه لفظي دو ابر قدرت تعبير شده است.
پيش از خبرگزاري چين، مفسران و مقاله نگاران رسانه هاي ساير كشور ها نوشته بودند كه آمريكا بدون سر و صدا در حال محاصره چين است زيرا كه از قدرت اقتصادي ـ نظامي چين و وفاداري و اعتماد چينيان به دولتشان نگران شده و بيم دارد كه مقام جهاني خود را در آينده اي نزديك به چين ببازد.
خبرگزاري چين اول ژوئن در واكنش نسبت به گزارش وزارت دفاع آمريكا و تحليلهاي اين دولت، آمريكا را متهم كرد كه مي كوشد نظر تايواني ها را به پكن تغيير دهد و تيره سازد. اين خبرگزاري دولت چين اضافه كرد: هنوز عده اي انگشت شمار در داخل و خارج تايوان از استقلال اين جزيره خلق چين سخن به ميان مي آورند و در اين شرايط دولت چين نمي تواند بگويد كه براي تحقق وحدت و باز گرداندن تايوان به وطن به نيروي مسلح متوسل نخواهد شد. ما حل مسئله از راه نظامي را انكار نمي كنيم. همه مي دانند كه لازمه اين كار تمركز محدود نيروي نظامي است. هرتلاش از هر ناحيه براي جدايي تايوان از چين محكوم به شكست است، و ترديد نيست كه ما از حق مسلم خود دفاع خواهيم كرد و وسايل و اراده لازم براي اين احقاق حق را دارا هستيم. به علاوه، هدف از علني ساختن گزارش وزارت دفاع آمريكا مبني بر تشديد آهنگ تقويت نظامي چين، عذري براي فروش اسلحه به تايوان است. تقويت بنيه ارتش آزاديبخش خلق حق مشروع چينيان است و ما نيروهاي دفاعي خود را تنها به آن حد تقويت و تجهيز مي كنيم تا قدرتهاي ديگر جرات تصور تعرض به چين را هم به خود راه ندهند.
رسانه هاي آمريكا ضمن نقل اعلاميه خبرگزاري چين، از قول تحليلگران نظامي اين كشور نوشته اند : موشكهايي را كه چين در برابر تايوان قرارداده است از نوعي هستند كه در صورت مداخله آمريكا در منازعه تنگه تايوان بتوانند پايگاه آمريكا در اوكيناواي ژاپن را بزنند. ظرفيت تهاجمي سه ارتش چين كه مامور تصرف تايوان شده اند چند برابر بيش از نياز به انجام اين كار است و چين با اين نيرو مي تواند هر نقطه اي را در منطقه تصرف كند. به زعم تحليلگران آمريكايي، چين با آماده ساختن بمب افكنهاي سوخوي آخرين مدل كه از روسيه خريداري كرده و تجهيز زير دريايي هاي اتمي خود قادر به حمله به هر نقطه اي در منطقه است .
برخي از تحليلگران خاور دور خواهان كاهش سوء ظن امريكا و چين نسبت به يكديگر شده اند . مفسران ديگر نوشته اند كه روسيه و كره شمالي بيش از هر كشور ديگر از ادامه معارضه آمريكا و چين سود مي برند و روسيه خواهد توانست صادرات بيشتري مخصوصا نفت و مواد خام و اسلحه پيشرفته به چين داشته باشد و نبايد انتظار داشت كه به رفع اين كشمكش كمك كند. روسيه كه بيشترين تجارت را با چين دارد همين حالا هم بر ميزان درآمد ناشي از صادرات افزوده و در سه ماهه اول سال 2004 بيست و چهارد ميليارد دلار مازاد صادرات داشته است و اين درآمد مي تواند بار ديگر آن را به مقام جهاني كه داشت باز گرداند و اين، در حالي است كه آمريكا هر روز بيش از روز پيش در باتلاق عراق و افغانستان فرو مي رود و راه حلي هم براي مسئله عراق نظر نمي رسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر