کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۶, یکشنبه

زرتشت از تولد تا مرگ

زرتشت در سال 5023پس از هبوط متولد شد پورشیث ردی دهقان و دارای گاوی شیرده بود كه معاشش از آن میگذشت و نطفه زرتشت ازآن بسته شد.

نوشته اند چون دغدویه وضع حمل كرد زرتشت خندید و این را معجزه او دانستند زیرا كودكان هنگام تولد گریه میكند...

لهراسب پادشاه زمان او بود و از منجمین و اخترشناسان از او آگاهی یافت كه كجاست و اهریمنان و جادوگران را از بین خواهد برد_لهراسل خواست زرتشت را بكشد از آذربایجان كه مقر حكومت بود به خانه پورشیث رفت و شمشیر كشید آن كودك را بكشد اما دستش خشكید،از این واقعه هیبتی در دل او افتاد به خانه برگشت و این راز را با جادوگران در میان گذاشت و شیطان پرستان گفتند كه ما او را از بین خواهیم برد.

در بیابان آتش افروختند و زرتشت رت از پدر ربوده در در آتش افكندند درپی كار خود رفتند و آتش همچنان كه بر ابراهیم و سایر پیامبران سرد و گلستان شد بر وی نیز چنین شد.

چندین بار دیگر دشمنان سعی در نابودی او داشتند كه خداوند همه جا او را محافظت مینمود.

زرتشت در 15 سالگی رد را به صلح و صفای باطن و كارهای نیكو دعوت میكرد و در سال چهلم سلطنت گشتاسب بود كه از اردبیل به بلخ رفت و برای عبور از رودخانه همه را برجای پای خود بر كه جز كف پای آنها تر نشد و نوشته اند كه زرتشت حاضر نشد زنان در آن وقع پای برهنه كنند و از آب بگذرند مبادا عشقشان پایمال تمایلات مردان گردد و آنان را پوشیده پا از آب گذرانید واین مواقع در اسفند ماه بود كه ایرانیان جشن میگرفتند و زرتشت كنار رودخانه ایستاد نماز خواند جبرئیل كه پارسیان به آن بهمن میگفتند آمد، از او پرسید: از دنیا چه كام جوئی؟گفت:رضای خدا میطلبم و همانجا جبرئیل او را به معراج برد و زرتشت با یك چش به هم زدن خود را در مینوی عرش الهی دید كه فرستندگان به سوی او شتافتند.

زرتشت با حكما نیز مناظره مینمود و آنها را به خدای یگانه دعوت میكرد و این مجالس او نزد گشتاسب كشیده شد و در حضور او احتجاجات علمی و عقلی و دینی نمودند و همه تسلیم حضرت زرتشت شدند و به جرم محكومیت درباره او سعایت كردند گشتاسب او را به زندان انداخت و چون بیگناهی او ثابت شد او را آزاد كرد واز وی پوزش طلبید.

دین و مذهبیت زرتشت قوت گرفت و در كشور پهناور ایران شهرت و رسمیت یافت تا ارجاسب به بلخ رفت و لهراسب را كشت و یكی از پهلوانان به نام توربار به معبد زرتشت فرستاد او را با زخمی از پا در آورد و خود نیز همانجا سوخت.

مدت عمر زرتشت 77 سال و كتاب او به نا زند یا اوستا است كه برخی به تصریح و برخی به رمز و مشتمل بر 21 بخش است.

تعلیمات عالیه زرتشت بیشتر روی آبادی و عمران و اخلاق و فضیلت دور میزد مردم را به نیكی اندیشه و گفتار نیك و كردار نیك دعوت و تربیت میكرد و آفتاب را كه بزرگترین مظهر قدرت الهی است احترام میكردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر