کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

فرمان حقوق بشر کورش هخامنشی

فرمان حقوق بشر کورش هخامنشی

راه در جهان یکی است وان راه،راستی است




فرمان حقوق بشر کورش هخامنشی

اینک که به یاری مزدا تاج پادشاهی ایران و بابل و کشورهای چهار سوی جهان را برسر گذاشده ام، اعلام می کنم که تا روزی که زنده هستم و مزدا کامیابی شهریاری را به من میدهد دین و ایین و رسوم مردمانی را کهمن پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که فرمانروایان و زیر دستان من دین و آیین مردمانی را که من پادشاه انها هستمیا مردمانی دیگر را درمورد تحقیر قرار بدهندیا به آنها توهین نمایند. من از امروزکه تاج پادشاهی را به سر نهاده ام تا روزیکه زنده هستم و مزدا کامیابی شهریار را به من می دهد، هرگز پادشاهی خود را به هیچ مردمی تحمیل نخواهم کرد و همه مردم ازادند که مرا پادشاه خود بدانند من برای پادشاهی آن مردمان مبادرت به جنگ نخواهم کرد. من تا روزی که پادشاه ایران و بابل و کشورهای چهار سوی جهان هستم نخواهم گذاشت که کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی ستمدیده واقع شد من حق وی را از ستمکار خواهم گرفت و به او خواهم داد و ستمگر مجازات خواهم کرد من تاروزی که پادشاه هستم نخواهم گذاشتمال غیر منقول یا منقول دیگری را با زوریا به نحودیگر بدون پرداخت بهای ان و جلب رصاحب مال رضایت تصرف نماید. من تا روزی که زنده هستم نخواهم گذاشت که شخصی دیگری به بیگاری بگیرد و بدون پرداخت مزد، وی را به کار وا دارد. من امروز اعلام میکنم که هر کس آزاد است که هر دینی را میل دارد بپرستد و در هر نقطه که میل دارد نشیمن داشته باشد. به این شرط که در آنجا حق کسی پایمال ننمایدو هر شغل را که میل دارد پیش بگیرد و مال خود را به هر نحوکه مایل است به مصرف رساند به این شرط که آزار به حقوق دیگران نزند. من اعلام میکنم هر کس پاسخگوی کردار خود میباشد و هیچ کس را نباید به مناسبت تقصیری که یکی از خویشاوندان کرده مجازات کرد و مجازات برادر گناهکار و بر عکس به کلی ممنوع است و گر یک فرد از خانواده یا طایفه ای مرتکب تقصیر شود فقط مقصر باید مجازات گردد نه دیگران. من تا روزی که به یاری مزدا شهریاری میکنم نخواهم گذاشت که مردان و زنان به سان برده و کنیز بفروشند و بر فرمانروایان و زیر دستان من بایستهاست که در حوزه حکومت و ماموریت خود مانع از خرید و فروش مردان و زنان به سان برده و کنیز بشوند و رسم بردگی باید به کلی از جهان برافتد و از مزدا خواهانم که مرا در راه پیمانهایی که نسبت به مردمان ایران و بابل و مردمان کشورهای چهار سوی جهان بر عهده گرفته ام کامیاب گردانند.

این فرمان در کتابخانه ملی انگلیس نگهداری می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر