کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۷, یکشنبه

بلايايي که زمين را دگرگون کردند

سال گذشته سياره زمين بسيار فعال بود و در کنار حوادث طبيعي که از آسمان بر سر انسان ها نازل مي شدند، خسارت هاي جاني و مالي فراواني دامن ساکنان اين سياره آبي و کوچک را گرفت و زشتي هاي خود را به انسان ها نشان داد.

به گزارش مهر، زلزله ، سيل ، سونامي ، فوران هاي آتشفشاني و شعله هاي خورشيدي از رويدادهاي طبيعي در سال گذشته بودند که چهره زمين و زندگي ساکنانش را نازيبا ساختند. در ادامه به برخي از مهمترين اين رويدادها اشاره خواهد شد.


25 فروردين 1389: زمين لرزه اي به قدرت 7.1 ريشتر شمال غرب چين را لرزاند و هزار و 400 کشته، 332 مفقود و حدود 12 هزار مجروح برجاي گذاشت.اين زمين لرزه در شمال غربي چين رخ داد و استان «قين گاي» را لرزاند. در همين روز  آتشفشان «ايجافجالاجوکول» در جنوب ايسلند فعال شد و با ايجاد ابرهايي متراکم از خاکسترهاي آتشفشاني، در سيستم حمل و نقل هوايي جهان اختلال ايجاد کرده و خسارتهاي قابل توجهي به جا گذاشت.


30 فروردين 1389: زلزله اي به قدرت 5.3 ريشتر در ايالت سمنگان افغانستان دست کم 7 نفر کشته و 70 نفر ديگر زخمي به جا گذاشت.


3 مرداد 1389: آتش سوزي عظيمي در اثر خشکسالي در نواحي جنگلي روسيه آغاز و وزش باد موجب گسترش آن شد. علاوه بر خسارات مالي فراوان، بيش از 20 نفر در پي اين آتش سوزي ها جان خود را از دست داده و صدها نفر بي خانمان شدند. جنگل هاي «نيژني نوگورود» به دليل خشکسالي عظيمي که طي 130 سال گذشته بي سابقه بوده، دچار آتش سوزي شده بود.


15 مرداد 1389: وقوع سيل در کشمير هند منجر به کشته شدن صد نفر و مجروح شدن 400 نفر شد. ريزش باران سنگين در اين منطقه منجر به کشته شدن بيش از صد نفر و تخريب خانه هاي متعددي شد.


4 آبان 1389: وقوع زلزله، سيل و آتشفشان در اندونزي موجب مرگ 350 تن شد و بيش از 40 هزار نفر را بي خانمان کرد. اين رويدادهاي زنجيره اي با وقوع سونامي در غرب اندونزي در پي زلزله اي 7.7 ريشتري که امواجي به طول سه متر به وجود آورد، آغاز شد. سپس بر اثر فوران کوه آتشفشاني مراپي در اين منطقه بيش از 40 هزار تن از ساکنان، خانه هاي خود را ترک کردند.


1 دي 1389: زلزله اي با قدرت 7.4 ريشتر سواحل جنوبي ژاپن را لرزاند اما اين زلزله تلفات و لطماتي در پي نداشت. اين زلزله در نزديکي جزاير «اوگاساوارا» و در حدود يک هزار کيلومتري جنوب توکيو رخ داد.


29 دي 1389: زمين لرزه اي به قدرت 7.2 ريشتر کشور پاکستان را لرزاند که اين زلزله سب لرزش بخش هايي از استان سيستان و بلوچستان نيز شد. اين زلزله در 34 مايلي دالبندين در استان بلوچستان در نزديکي مرز افغانستان و ايران اتفاق افتاد و استان سيستان و بلوچستان ايران را نيز لرزاند.


12 دي 1389: آرکانزاس آمريکا شاهد بارش باراني از پرندگان سياه بود که به طور غيرقابل توضيحي مرده بودند و همچون باراني بر سر شهروندان اين شهر کوچک فرو مي ريختند. يک روز پس از اين رويداد بيش از 100 هزار ماهي در فاصله حدود 201 کيلومتري از منطقه اي که پديده اسرارآميز باران پرندگان سياه مرده رخ داد به دلايل ناشناخته اي مردند. و چند روز بعد پديده اسرارآميز باران پرندگان مرده که از آخرين روز سال 2010 در آرکانزاس آمريکا آغاز شده بود به اروپا نيز راه يافت و قتل عامهاي غيرقابل توضيح ديگري در ساير نقاط دنيا به ثبت رسيد. در اين رويداد در فاصله 100 کيلومتري گوته بورگ سوئد بين 50 تا 100 کلاغ نيمه جان و در حال مرگ بر روي زمين افتادند.


6 بهمن 1389: قله آتشفشاني «شينموداک» از رشته کوه هاي آتشفشاني «کريشيما» آغاز به فوران کرد که اين فوران در تاريخچه 52 سال گذشته اين آتشفشان يکي از قدرتمندترين فورانها به شمار مي رود. اين فوران عظيم تمامي روستاها و مزارع نزديک را در زير خاکستر مدفون کرد و باعث شد مقامات محلي از ساکنان بخواهند اين منطقه را به شعاع دو کيلومتر تخليه کنند.


16 بهمن 1389: سنگ آسماني CQ 2011 با قطري برابر يک متر از فاصله پنج هزار و 480 کيلومتري از سطح زمين در منطقه اي در اقيانوس آرام مياني عبور کرد. پنج روز بعد سنگ کيهاني CA7 2011 با ابعادي برابر 2.8 متر از فاصله 103 هزار و 480 کيلومتري از زمين عبور کرد. هيچ يک از اين دو اخترواره براي زمين تهديد جدي به شمار نمي رفتند.


28 بهمن 1389: بزرگترين پرتو خورشيدي طي چهار سال گذشته به زمين ارسال شد، اين پرتو غول پيکر از لکه اي خورشيدي سرچشمه گرفته بود که به سرعت در حال بزرگتر شدن بوده است. اين شعله خورشيدي موجب اختلال در تکنولوژي هاي ارتباطاتي بر روي زمين و شکل گيري شفق هاي شمالي در آسمان شد.


30 بهمن 1389: زلزله قدرتمند 7.4 ريشتري نيوزيلند مناطق مرکزي کشور نيوزيلند را به شدت تکان داد. کارشناسان در ابتدا وقوع يک سونامي قوي را محتمل مي دانستند. کانون اين زلزله شهر «کرايست چرچ»  بود و در ابتداي وقوع حادثه خانه ها فرو ريخت. شمار تلفات اين زمين لرزه در نيوزيلند به 103 کشته و 164 مجروح رسيد و 228 نفر نيز مفقود شدند.


15 اسفند 1389: فعالترين آتشفشان جهان در هاوايي پس از به وجود آمدن شکافي بر روي بدنه اش فعاليت را از سر گرفت و مواد مذاب را تا ارتفاع 19 متري به هوا پرتاب کرد.اين فوران آتشفشاني هيچ خسارت جاني يا مالي وارد نکرده است اما به توريستها اخطار داده شده تا فاصله ايمن خود را از اين آتشفشان حفظ کنند.


20 اسفند 1389: زمين لرزه اي 9 ريشتري و در پي آن امواج سونامي غول پيکر سواحل شمالي کشور ژاپن را در هم کوبيد. اين رويداد که يکي از فجيع ترين حوادث طبيعي سال گذشته بوده و هنوز ساماندهي و عمليات امداد و نجات در مناطق آسيب ديده ادامه دارد، منجر به کشته و مفقود شدن بيش از 18 هزار انسان شد و با اختلال در عملکرد نيروگاه اتمي فوکوشيما، و وقوع چهار آتش سوزي در رآکتورهاي اين نيروگاه، مناطق حاشيه اي اين نيروگاه تحت تشعشعات راديو اکتيو قرار گرفته و آلوده شد. شدت اين زمين لرزه به اندازه اي بوده است که محور چرخش زمين 10 سانتيمتر و خطوط ساحلي کشور ژاپن چهار متر جه به جا شدند.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر