کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۶, شنبه

عقب نشینی نیروهای حکومتی لیبی از شهر اجدابیه و ورود مخالفان به شهر







هشدار سارکوزی به رهبران سرکوبگر منطقه

جــرس: همزمان با تصمیم کشورهای عضو ناتو جهت برقراری وضعیت ممنوعیت پرواز بر فراز لیبی، و درحالی که وزیر خارجه ایالات متحده گفته بود از شمار هواپیماهای آمریکایی کاسته شده و کشورهای دیگر نقش بیشتری در عملیات لیبی به عهده گرفته‌اند، وزارت دفاع ایالات متحده شامگاه جمعه اعلام کرد ممکن است هواپیماهای خود در عملیات لیبی بیفزاید تا به طور موثرتری با نیروی زمینی معمر قذافی مقابله کند.










همچنین نیکلا سرکوزی، رئيس‌جمهور فرانسه در سخنانی هشدار داده است که اگر از این به بعد سران ديگر کشورهای منطقه، به سرکوب اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز دست بزنند، سرنوشت ليبی در انتظار آنها خواهد بود.




خبرگزاری ها شامگاه جمعه ٢۵ مارس، از پیشروی نیروهای مخالف حکومت لیبی به سمت شهر اجدابیه و ورود آنها به این شهر خبر داده و به گزارش تلویزیون الجزیره، نیروهای مخالف حکومت روز جمعه توانسته‌اند به قسمت‌های شرقی شهر اجدابیه که در کنترل نیروهای سرهنگ قذافی بوده، نفوذ کنند و شمار زیادی از نیروهای وفادار به معمر قذافی در جریان نبرد با شورشیان اسیر شده‌اند.




برپایه این گزارش نیروهای قدافی با عقب نشینی از مواضع خود، عمدتا در بخش غربی شهر اجدابیه موضع گرفته‌اند.




در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است، که نیروهای قذافی شهر مصراته را جمعه شب به توپ بسته‌اند که در جریان آن چند غیرنظامی کشته‌اند.




شهر مصراته در ۲۱۴ کیلومتری شرق طرابلس قرار دارد و سومین شهر بزرگ لیبی است که هم‌اکنون تحت کنترل مخالفان قذافی است.




برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از یک پزشک در شهر مصراته، در طول یک هفته حمله نیروهای قذافی به این شهر، دست کم ۱۰۹ نفر کشته و بیش از ۱۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.




روز جمعه ویلیام گورتنی، یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد حتی اگر دیگر کشورها نقش بیشتری در عملیات لیبی ایفا کنند، این امکان وجود دارد که واشینگتن بر شمار هواپیماهای نظامی خود برای مقابله با نیروی زمینی با معمر قذافی بیفزاید.


ویلیام گورتنی به خبرنگاران گفت که برای دومین روز پیاپی، همه پروازهایی که برای اجرای عملیات پرواز ممنوع بر فراز لیبی صورت گرفت، از سوی هواپیماهای غیرآمریکایی بود و نیمی از حملات به پدافند هوایی، سکوهای موشکی و نیروهای زمینی معمر قذافی از سوی آمریکا انجام شد.




از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، بعد از ظهر جمعه به وقت آمریکا با رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره بر سر عملیات لیبی گفت‌وگو کرد.




باراک اوباما در روزهای اخیر از سوی شماری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مورد انتقاد بود که چرا کنگره را به اندازه کافی در جریان عملیات قرار نداده است.




درهمین روز سناتور برجسته دموکرات، جی راکفلر با انتقاد از باراک اوباما این پرسش را مطرح کرد که مداخله نظامی چه مفهومی در هفته‌های آینده برای آمریکا خواهد داشت.




سناتور راکفلر گفت: "ارتش و بودجه ما به خاطر دو جنگ (عراق و افغانستان) از پیش درفشار بود، و من می‌خواهم از ورود به مناقشه دیگر که هزینه‌ها و پیامدهای نامعلومی دارد، پرهیز شود."




گفتنی است هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته بود از شمار هواپیماهای آمریکایی کاسته شده و کشورهای دیگر نقش بیشتری در عملیات لیبی به عهده گرفته‌اند، اما ویلیام گورتنی به خبرنگاران گفته است که پنتاگون ورود هواپیماهای ای سی- ۳۰۰، هلی‌کوپتر و هواپیماهای جنگی بدون سرنشین را برای مقابله با نیروی زمینی معمر قذافی در دست بررسی دارد و از شمار هواپیماهای آمریکایی نیز کاسته نشده است.




این مقام پنتاگون همچنین تاکید کرد که نیروی زمینی معمر قذافی تهدید عمده‌ای به شمار می‌روند اما با این حال کانال‌های ارتباطی آنها با رهبرانشان با مشکل مواجه شده است.




به گفته ویلیام گورتنی،‌ با اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، پذیرفته است فرماندهی اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را به دست گیرد، اما این سازمان هدایت بمباران‌های لیبی را نپذیرفته و این وظیفههمچنان به عهده آمریکا است تا توافق جدیدی حاصل شود.




گفتنی است نیکلا سرکوزی، رئيس‌جمهور فرانسه در سخنانی که با واکنش منفی آلمان روبه‌رو شده، هشدار داده است که اگر سران ديگر کشورهای منطقه، به سرکوب اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز دست بزنند، سرنوشت ليبی در انتظار آنها خواهد بود.




سرکوزی پس از جلسه سران اتحاديه اروپا در بروکسل، در يک کنفرانس خبری با اشاره به قطعنامه شورای امنيت و زمينه اقدام حقوقی عمليات نظامی در ليبی و واکنش در مورد درگيری های معترضان در سوريه گفته است: "تمامی رهبران جهان، به ويژه رهبران کشورهای عربی بايد بدانند که واکنش جامعه جهانی و اتحاديه اروپا همواره اين طور (مانند واکنش به ليبی) خواهد بود. ما در کنار معترضان مسالمت‌جو خواهيم بود؛ معترضانی که نبايد با خشونت سرکوب شوند."




رئيس‌جمهور فرانسه گفت که درصدی از خشونت را می‌توان مورد مدارا قرار داد ولی اگر هر کشوری به نيروهای نظامی دستور دهد به مردم شليک کنند، از خط قرمز گذشته است.

 

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر