کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۰, چهارشنبه

بزرگترين شبكه هرزنامه از كار افتاد

بزرگترين شبكه هرزنامه جهان ، «شبكه رباتي راستاك» ، در ايالات متحده مورد هجوم قرار گرفت و از كار افتاد.

به گزارش ايرنا، اين شبكه بالغ بر 30 ميليون پيغام در روز ارسال مي كرد.به گفته يكي از افراد گروه بازرسي اي كه در از كار انداختن شبكه مذكور مشاركت داشت، اداره راستاك به عهده گروهي كوچك بود.


«الكس لانستين» ، مهندس ارشد شركت امنيتي فايرآي كه در تحقيقات مربوط به راستاك شركت داشت مي گويد: «گمان نمي كنم افراد زيادي در اداره راستاك دخيل بوده باشند».


شبكه راستاك از حدود 9 ميليون كامپيوتر تشكيل شده بود كه بدون اطلاع صاحبانشان هرزنامه ارسال مي كردند.اين شبكه قربانيان خود را از طريق وب سايت هايي كه مانند تله عمل مي كردند به دام مي انداخت. با بازديد از اين سايتها كامپيوتر قربانيان در اختيار اين شبكه قرار مي گرفت و برنامه ارسال هرزنامه بر روي آنها فعال مي شد.


كدهاي اين برنامه شبيه به جملات چت يا پيام هاي اينترنتي بود. به همين دليل رديابي اين شبكه بسيار مشكل شده بود. راستاك با قرار دادن اين سرورها در مركز آمريكا و نه در شهرهاي بزرگ توانست مدت ها بدون اين كه توجهي جلب كند به كار خود ادامه دهد. روش كار زيركانه اين شبكه باعث شد تا انهدام آن سال ها طول بكشد.نگهداري اين سرورها براي راستاك ماهانه ده هزار دلار هزينه داشت.


لانستين مي گويد تخمين درآمدي كه گردانندگان اين شبكه از طريق ارسال هرزنامه به دست آوردند آسان نيست، اما به نظر مي رسد اين درآمد نجومي بوده باشد.


ديسك هايي كه از اين مراكز ضبط شده به مؤسسه تشخيص هويت فرستاده شده است تا گرداننگان اين شبكه را از روي آثار به جا مانده بر آن ها، شناسايي كنند.


فايرآي، مايكروسافت، فايزر و چند شركت ديگر در تاريخ 16 مارس با حمله همزمان به مراكز داده راستاك در هفت شهر ايالات متحده، 96 سرور آن را كه به منزله سيستم فرمان و كنترل راستاك عمل مي كردند از كار انداختند.


از زمان حمله به سخت افزارهاي اين شبكه، ميزان ارسال هرزنامه در جهان كاهش يافته است. با اقداماتي كه شركت مايكروسافت در اين باره انجام داده، ايجاد چنين شبكه هايي در آينده مشكل خواهد بود.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر