کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۶, شنبه

تصویب اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران از سوی سازمان ملل

شهرزادنیوز:شورای حقوق بشر سازمان ملل، با ۲۲ رای موافق در برابر ۷ رای مخالف و 14 رای ممتنع، به قطعنامه تعیین گزارشگر ویژه برای ایران رای مثبت داد.
در نشست روز 4 فروردین این شورا در ژنو، از 47 کشور عضو 4 کشور شرکت نکردند. کشورهای بنگلادش، چین، کوبا، اکوادور، موریتانی، پاکستان و روسیه به این طرح رای منفی دادند.
کشورهایی که رای ممتنع دادند، عبارتند از: بورکینافاسو، بحرین، کامرون، جیبوتی، غنا، اردن، مالزی، نیجریه، اوگاندا، اوروگوئه و تایلند.
این قطعنامه امکان سفر یک نماینده ویژه به ایران را پس از ۹ سال وقفه فراهم می‌کند، که وظیفه اش نظارت مستقیم بر وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد بود.
جمهوری اسلامی، در نخستین واکنش خود، تصویب این قطعنامه را "دخالت در امور داخلی خود" عنوان کرد و به آن اعتراض نمود.
عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، تعیین گزارشگر ویژه را نشان دهنده وضعیت "وخیم" حقوق بشر در ایران دانسته و معتقد است که انزوای ایران در جامعه جهانی و ابعاد گسترده نقض حقوق بشر در ایران از عوامل اصلی تصویب این قطعنامه بوده است.
به گفته وی، اگر جمهوری اسلامی از"عناد و لجاجت" با جامعه جهانی دست برندارد و در کار گزارشگر ویژه اخلال ایجاد کند، "دیگر مسئله، مسئله‌ای است ورای شورای حقوق بشر و دیگر موضوع، موضوع شورای امنیت است".

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر