کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۶, شنبه

سال آگاهی تا رهایی






خسروی








اینکه این نام را چه کسی یا چه کسانی از همراهان جنبش سبز برای سال 1390 برگزیده اند در مقابل برازندگی این نام چندان مهم نیست، شاید این پرسش پیش آید که چقدر و تا به کی باید به گسترش آگاهی ابرام کرد و پای فشرد و چرا پایانی بر این ضرورت نمی توان در نظر داشت.




از یک سو، تلاش رسانه های بی بهره از رسالت, آگاهی بخشی که به جای انتشار اخبار درست و انعکاس دیدگاه های متفاوت، به دروغ پردازی مشغولند و از ابزار آگاهی بخشی عمومی در جهت خنثی سازی آگاهی ها و تغییر ماهیت مشاهدات و شنیده های درست بهره می برند و از سوی دیگر بی بهره بودن جنبش از رسانه ای فراگیر، ضرورت پی گیری همیشگی وظیفه مهم آگاهی رسانی فعالان جنبش را یادآوری می کند. حاکمیت مدتها است که از جلب نظر اکثریت مردم بازمانده است و در دو سال گذشته با تمام توان درصدد حفظ اندک هوادارانی هست که برایش باقی مانده است. حاکمیت, برنامه گریز حتا برای این هدف و جلب افرادی از گروههای دیگر، دست به دامن برنامه ریزی با صرف هزینه های خیلی زیاد شده است.




برجسته کردن تبلیغاتی توجه به ملیت از سوی عده ای و همزمان واگذاری وظیفه مذهبی نمایی آنهم با تبلیغ و توجه به اموری ظاهری که در طبقه بندی اولویت های حکومت در رتبه های پایین قرار می گیرند به دسته ای دیگر از افراد، از کارهایی است که حاکمیت برای حفظ حمایت آن تعداد اندک که در برزخ نگاه ملامت بار دیگر اعضای خانواده و دوستان و همکاران و همشهریها قرار دارند و قادر به دفاع از وضعیت گذشته و موجود نیستند و با اتفاقات کشورهای منطقه و دوگانگی مواضع حاکمیت بیش از پیش در معرض گرایش به سبزها هستند، انجام می دهد تا با ارائه کارنامه اعمالی از این دست و تکرار رویه شعار آفرینی به جای تأمین خواسته های مردم، کار را به فردا برساند.




موضوع طراحی کامپیوتری لباس برای بازیگران فیلم لاست و آماده سازی آن برای نمایش از تلویزیون، در حالی که مبتدی ترین تماشاگر تلویزیون هم متوجه این دست کاری می شود و در حالی که بخش بزرگی از مردم، پیش از این، این سریال را از کانال های ماهواره ای یا سی دی تماشا کرده اند، نشان می دهد که بخشی از جامعه هدف تبلیغات رسمی، جمعیتی هستند که هنوز در محدودیت ارتباطی شدیدی قرار دارند و اگر چه مذهبی در نظر گرفته می شوند، نیاز آنها به سرگرمی و سریال های به روز انکار نمی شود.




جمعیت مورد اتکای حاکمیت جمعیتی در حدود 15درصد جمعیت کشور است که تکیه بر آنها و حفظ حمایت آنها و جلوگیری از ریزش آن ها را برای ادامه حکمرانی بر اکثریت ناراضی و مخالف خود ضروری و کافی تشخیص داده اند. ضمن اینکه حاکمیت نیم نگاهی هم به جذب افراد دیگر دارد.




از این رو تأکید بر آگاهی رسانی، علاوه بر این که گروه اول را که به دلیل گرفتاری در روزمرگی و مشکلات اقتصادی و بی خبری، وضعیتی خاص دارد، جمعیت خاموشی که کمتر به اظهار نظر می پردازد و در لبه باریک میان دو جبهه در حرکت است را هدف گرفته است، تا با آگاهی رسانی، از وجهه مذهبی و ملی ارائه شده و خلاف ها و بی قانونی های انجام شده پرده بر اندازد و ماهیت دروغین مدعیان را که برای قدرت و ثروت به این لباس درآمده اند و سرکوب و جنایت کرده اند، آشکار کند. و نیز شرایطی را بوجود آورد که چرخش جمعیت خاموشی که در پی زندگی فارغ از کیفیت آن است، به سوی حاکمیت، از منظر اخلاقی دشوار یا غیر ممکن شود.


 


 


*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر