کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۶, شنبه

افزایش موج اعتراضات مردمی در سوریه و سرکوب شدید آن توسط حکومت

با گذشت کمتر از یک هفته از آغاز موج اعتراضات مردمی در سوریه و یک روز پس از آنکه حکومت سوریه قول اصلاحات فوری در کشور را داده بود، روز جمعه پنجم فروردین ماه، هزاران معترض در شهرهای بزرگ و کوچک سوریه راهپیمایی کرده و تظاهرات از شهرها و شهرک ها در چهار گوشه آن کشور، به دمشق، پایتخت، نیز رسید. همزمان منابع خبری از کشته شدن حداقل ده نفر از معترضان توسط نیروهای حکومتی گزارش داده اند.


به گزارش جرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان سوری روز جمعه در پایان نماز درمسجد بزرگ دمشق، تا میدان المرجه راهپیمایی کردند و سپس برای مدتی در این محل باقی ماندند و علیه حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، شعار دادند.


به گزارش این خبرگزاری، مقام های سوریه تایید کرده اند که عده ای در جریان اعتراض های ضد دولتی در روز جمعه کشته شدند.


این مقام ها تعداد کشته شدگان را ده نفر ذکر می کنند و می گویند که این عده در جریان زد و خورد میان معترضین و ماموران امنیتی کشته شدند.


مخالفان می گویند ۱۷ نفر در تیراندازی ماموران امنیتی بسوی تظاهر کنندگان در شهر درعا در جنوب سوریه کشته شدند.


طی یک هفته ای که از آغاز ناآرامی ها در سوریه می گذرد، این نخستین بار است که مخالفان در دمشق تظاهرات کرده اند.


براساس گزارش فوق، تظاهرکنندگان در دمشق، شعار معروف قیام کنندگان تونسی، مصری و لیبیایی را تکرار کرده و سقوط کامل نظام حاکم را درخواست می کردند.


فیلم هایی که در شبکه های اجتماعی (مانند یوتیوب قرار گرفته، نشان می دهد که مردم در دمشق شعارهای “آزادی” سرمی دهند و درون مسجد در کنار میدان المرجه سقوط نظام بشار اسد را درخواست می کنند.


دراین فیلم، تظاهرکنندگان شعارمی دهند که “روح و خون خود را فدای «درعا» می کنیم”. تظاهرات روز جمعه دمشق و شهرهای دیگر سوریه به نشانه همبستگی با مردم شهر «درعا» برگزار شده بود.


یک هفته ناآرامی های شهر «درعا»، در نزدیکی مرز سوریه با اردن، دهها قربانی برجای نهاده است؛ از یکسو منابع بیمارستانی «درعا» کشته شدن دست کم ۴۴ نفر را تا روز جمعه تایید کرده اند و از سوی دیگر، سازمان های دفاع ازحقوق بشر، ضمن تایید سازمان های مخالف حاکمیت اسد می گویند که تا شامگاه جمعه حداقل یکصد نفر از مردم سوریه، اکثرا در شهر «درعا»، توسط نیروهای امنیتی و نظامی سوریه کشته شده اند.


درپی نخستین تظاهرات بزرگ دمشق، نیروهای مخالف به خبرگزاری های غربی گفتند که نیروهای امنیتی سوریه دهها نفر را در طول روز جمعه دستگیر کردند و با کاربرد زور و اسلحه، گردهم آمدگان در میدان المرجه را پراکنده کردند.


مخالفان سوری می گویند که در طول روز جمعه، بسیاری دیگر از شهرها و شهرک های مهم سوریه شاهد تظاهرات بوده است.


مخالفان همچنین از برگزاری تظاهرات در بندر لاذقیه، که مهم ترین کانون قدرت خاندان بشار اسد محسوب می شود، خبر داده اند.


لاذقیه در ساحل دریای مدیترانه، برای اقتصاد سوریه اهمیت راهبردی دارد. لاذقیه از اهمیت سیاسی و نظامی زیادی نیز برخوردار است. دو کشتی جنگی جمهوری اسلامی ایران که ماه گذشته برای نخستین بار با عبور از آبراه مصری سوئز به سوریه رسیدند، در بندر لاذقیه لنگر انداخته بودند.


اپوزیسیون سوریه می گوید که تظاهرکنندگان در شهر «درعا» نیز روز جمعه به یاد پنج نفردیگر از کشته های تازه راهپیمایی کردند و یاد آنها را در کنار کشته های روزهای اخیر گرامی داشتند.


مخالفان می گویند که تظاهرکنندگان روز جمعه در «درعا» نه تنها علیه بشار اسد، بلکه شعارهای تندی نیز علیه ماهر اسد، برادر رییس جمهوری سر داده و او را «ترسو» خطاب می کردند.


براساس گزارشهای خبرگزاری های غربی، در تظاهرات روز جمعه «درعا»، راهپیمایان علیه خانم بثینه شعبان نیز شعار می دادند.


بثینه شعبان، سخنگوی اصلی حاکمیت سوریه در سال های اخیر، روز پنجشنبه از یکسری اصلاحات قول داده و گفته بود که سوریه دوران نوینی را آغاز می کند که در آن مردم با افزایش حقوق، بهبود سیستم درمانی و اشتغالزایی روبرو خواهند بود.


اما تظاهرکنندگان در «درعا» می گفتند که “ای بثینه شعبان، ما همین الآن نان می خواهیم.”


مخافان می گویند که تظاهرات چشمگیری نیز در طول روز جمعه در شهرک «طل» در نزدیکی دمشق برگزار شد و هزاران نفر علیه بشار اسد شعار می دادند.


مخالفان همچنین تاکید دارند که در شهر «حمص» درشمال دمشق، مردم با هموطنان عزادار خود در «درعا» همبستگی کردند.


به گزارش این خبرگزاری، در شهر «حماه» نیز تظاهرات بزرگی در طول روز جمعه علیه بشار اسد برگزار شد.


همچنین «حماه» یکی ازبزرگ ترین شهرهای سوریه است که در سال ۱۹۸۲ زمانی که نیروهای شعبه سوری اخوان المسلمین در آن تظاهرات کردند و علیه حافظ اسد، رهبر وقت سوریه، شعار می دادند و سرکوبگری های او را تقبیح می کردند، بدستور حافظ اسد کشتار بزرگی راه افتاد که بنا بر برخی گزارش ها هزاران نفر قتل عام شدند و آن شهر به ویرانه ای عظیم مبدل گردید.


سوریه در ۲۹ سال اخیرهیچگاه امکان تحقیق سازمان های مدافع حقوق بشر در مورد رخدادهای خونین آن سال شهر«حماه» را نداده بود.


اپوزیسیون سوریه می گوید که شهرحلب نیز جمعه شاهد یکی از نخستین تظاهرات مهم خود علیه بشاراسد بوده است.


مخالفان می گویند که در شهرک دیگری در ۴۵ کیلومتری غرب شهر «حمص» دو هزار نفر درخیابانها تظاهرات کردند. شاهدان در این شهرک بنام «طلکلح»، از شنیده شدن صدای تیراندازی های زیاد خبر داده اند اما خبرگزاری های غربی می گویند که امکانی برای تایید یا رد این ادعاها ندارند.


مخالفان از شکل گیری کانون های تظاهرات در شهرهای «الرقه» درشمال سوریه و نیز در شهر «بنیاس» در ساحل دریای مدیترانه خبر داده اند.


درهمین حال، برخی از نیروهای فعال در شهر «درعا» برای نخستین بار از وجود “نیروهای ایرانی” در کنار نیروهای امنیتی سوریه برای سرکوب تظاهرکنندگان سخن گفته اند.


محمد المحامید، یکی از چهره بارز شهر«درعا» به خبرگزاری های غربی گفته است که دست کم “یک تک تیرانداز ایرانی” در روز جمعه دستگیر شده است که در حال تیراندازی به سوی مردم این شهر بوده است.


محمد المحامید می گوید که فراخواندن نیروهای ایرانی برای سرکوب کردن مردم سوریه که صرفا خواسته های مشروع و طبیعی دارند، یک شرمندگی بزرگ برای حکومت بشار اسد است.


محمد المحامید همچنین از اینکه تلویزیون سوریه به “پخش ادعاهای دروغین” اقدام کرده، انتقاد کرد و گفت آنچه که در تلویزیون سوریه پخش شده است، “کذب محض” است.


تلویزیون دولی سوریه و خبرگزاری رسمی آن کشور، «سانا» در روزهای اخیر مدعی شده بودند که «انبار اسلحه و مهمات» که در اختیار مخالفان در شهر «درعا» بوده است، کشف شده است و تصاویری را برای سندیت بخشیدن به این ادعا منتشر کرده بودند.


همچنین مخالفان حاکمیت سوریه فیلمی در یوتیوب قرار داده اند که نیروهای مسلح سوری در حالی دیده می شوند که در کنار آنها فردی از کلمات فارسی استفاده می کند.


بنا به این گزارش، مخالفان سوریه می گویند که این امر “ثابت” می کند که “ایران با سوریه در جنایات اخیر علیه سوریه” شریک شده است.


سوریه همپیمان راهبردی جمهوری اسلامی در ۳۲ سال موجودیت جمهوری اسلامی در ایران بوده است.


درهمین حال، برخی سناتورهای آمریکایی، از حزب جمهوریخواه، از آنچه که “نبود قاطعیت” در موضعگیری باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نامیدند، انتقاد کردند.دو سناتور جمهوریخواه؛ جان کایل و مارک کرک در بیانیه مشترکی تاکید کردند که “ملت سوریه باید بداند که آمریکا در کنار آزادیخواهان سوریه است نه حکومت قاتل بشار اسد.”


بشاراسد بیش از ده سال است که بر سوریه حکمروایی می کند. او حکومت را از حافظ اسد، پدرش که در طول سه دهه حاکم بلامنازع سوریه بود، به ارث برد درحالی که ظاهرا نظام سوریه “جمهوری” است.


خبرگزاری «سانا» در روزهای اخیر مدعی شده است که “اسرائیل در تظاهرات علیه سوریه” نقش دارد و “اسرائیلی ها پیامک هایی برای مردم سوریه فرستاده و آنها را برای حضور در تظاهرات تشویق کرده اند.”




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر