کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۷, یکشنبه

مواد رادیواکتیو موجود در آب نیروگاه فوکوشیما ۱۰میلیون برابر حد معمول است







جرس: مسئولان نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن گفته اند که میزان مواد رادیواکتیو در آب یکی از رآکتورهای این نیروگاه ۱۰ میلیون برابر بیشتر از حد معمول است.







 

به گزارش بی بی سی، کارگرانی که در تلاش بودند از ذوب شدن میله های سوخت در رآکتور شماره 2 فوکوشیما جلوگیری کنند، به دلیل افزایش تششعات اتمی مجبور به تخلیه این رآکتور شده اند.


پیشتر آژانس اتمی ژاپن اعلام کرده بود که ید رادیواکتیو موجود در آب دریای نزدیک به این نیروگاه تا 1850 برابر حد معمول رسیده است.


آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز هشدار داده است که احتمالا این بحران تا ماه ها ادامه خواهد داشت.


در پی سونامی و زلزله شدیدی که کمتر از سه هفته پیش ژاپن را لرزاند و موجب آسیب دیدن نیروگاه اتمی فوکوشیما در این کشور شد، تششعات رادیواکتیو از یکی از رآکتورهای شش گانه این نیروگاه به یک بحران بزرگ در ژاپن تبدیل شد. هنوز منبع اصلی نشت مواد رادیواکتیو دقیقا مشخص نشده است.


از شرکت برق توکیو، تپکو، که این نیروگاه را در اختیار دارد، به دلیل عدم شفافیت و قصور در ارائه اطلاع رسانی به موقع به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.


آژانس اتمی ژاپن گفته است که این شرکت در چندین مورد از جمله در زمینه پوشش کارگران اشتباهاتی مرتکب شده است.


آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کنترل بحران هسته ای در ژاپن گروه های امدادی بیشتری به ژاپن فرستاده است.


یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن روز شنبه گفت که در پی این سانحه که منجر به آسیب دیدگی سه کارگر شده است، تپکو باید شفاف تر عمل می کرد.





 




به گفته آقای ادانو این سه کارگر در معرض تششعات رادیواکتیوی که 10 هزار برابر حد معمول بوده قرار گرفته و دچار سوختگی شده اند.


همچنین هیده‌هیکو نیشی‌یاما، سخنگوی آژانس ایمنی صنعتی و هسته ای ژاپنی گفته است که دو نفر از این کارگران چکمه هایی پوشیده بودند که کاملا از آنها در مقابل این تششعات محافظت نمی کرده است.


به گفته او شرکت تپکو چندین روز پیش، از میزان بالای تششعات اتمی در یکی از رآکتورهای این نیروگاه آگاه بوده، اما به موقع اطلاع رسانی نکرده است.


آقای نیشی‌یاما گفته به تپکو هشدار داده شده بود که ایمنی در این نیروگاه را بالا ببرد.


او گفته است که نشت مواد رادیواکتیو از رآکتورها احتمالا منجر به بالا رفتن میزان تششعات اتمی در آب نیروگاه فوکوشیما بوده است.


نیروهای امدادی همچنان مشغول به خنک کردن رآکتورهای برای جلوگیری از ذوب شدن هستند و اکنون برای خنک کردن رآکتورها به جای آب دریا، از آب شیرین استفاده می کنند.


این نگرانی وجود داشت که نمک موجود در آب دریا منجر به پوسیدگی بیشتر ماشن آلات شود.


اما این مشکل وجود دارد که هنگام استخراج آب شیرین از زمین، ممکن است آب آلوده به مواد رادیواکتیو نیز بیرون کشیده شود.


به همین دلیل ناوگان شماره 7 نیروی دریایی آمریکا حدود 500 هزار گالن آب شیرین به ژاپن فرستاده است.


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی اتمی به روزنامه نیویورک تایمز گفته است که ژاپن "هنوز تا پایان این فاجعه خیلی فاصله دارد".


او گفته است که با اینکه "نشانه های مثبتی" می بیند "باید تلاش های بیشتری برای پایان دادن به این فاجعه صورت گیرد."


مهمترین نگرانی آقای آمانو کمبود خنک کننده برای جلوگیری از ذوب شدن میله های سوخت است که منجر به نشت بیشتر مواد رادیواکتیو خواهد شد.


چین، سنگاپور، هنگ کنگ و چند کشور آسیایی دیگر ورود سبزیجات، غذاهای دریایی و لبنیات را از ژاپن به دلیل احتمال به آلوده بودن به مواد رادیواکتیو ممنوع کرده اند.


استرالیا ، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا نیز محدودیت هایی برای واردات مواد غذایی از ژاپن اعمال کرده اند.


وقوع سونامی و زلزله 9 ریشتری که روز جمعه11 مارس، ژاپن را لرزاند، تاکنون بیش از 10 هزار نفر کشته و 17 هزار نفر مفقود برجا گذاشته است.


صدها هزار نفر در پی این فاجعه بی خانمان شده اند که همچنان در سرپناه های موقت به سر می برند.


دولت ژاپن حدود 309 میلیارد دلار برای بازسازی مناطق آسیب دیده اختصاص داده است.


View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر