کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

پديده تازه در خيابان لنين شهر مسكو، 14 سال پس از فروپاشي شوروي

پانزدهم ماه مه 2005 دهها هزار تن از جوانان روس بود با تي شرتهاي سفيد و قرمز و با پرچمهايي مركب از اشكال پرچم شوروي، روسيه تزاري و روسيه فدراتيو در خيابان لنين شهر مسكو راهپيمايي كردند و شعارهاي ميهني دادند اين راهپيمايان جوان در ميان شعارهاي خود مي گفتند: در جنگ دوم، پدران و مادران ما 27 ميليون كشته دادند تا از تماميت و آزادي و استقلال سرزمين نياكان دفاع كرده باشند و اينك نوبت ماست؛ جهانيان مي دانند كه روسها چشم ديدن نفوذ خارجي در كشورشان را ندارند، پس چرا حذر نمي كنند؛ آمريكا و غرب مي كوشند با توطئه هايشان ما را تضعيف و خوار كنند و ....
سازماني كه اين راهپيمايي بي سابقه را راه اندازي كرده بود «ناشي» به معناي «مال ما» عنوان دارد كه عبارتي ناسيوناليستي است. برخي از اصحاب نظر، اين راهپيمايي را پديده اي تازه در روسيه پس از فروپاشي شوروي خوانده و گفته اند كه پوتين پيش از زماني كه پيش بيني شده بود دارد خود را آن طور كه هست آشگار مي كند و غرب بايد در قبال منطقه شوروي سابق با احتياط بيشتر قدم بردارد زيرا كه تاريخ نشان داده است روسهاي ناسيوناليست ده بار سختگير تر از روسهاي كمونيست هستند. روسها به خاطر كمونيسم دهها سال تحمل محدوديت معيشت كردند و دم برنياوردند و به خاطر وطن و ناسيوناليسم روسي آماده اند صد سال مشقت تحمل كنند.
رسانه هاي خارجي شمار جواناني را كه در راهپيمايي ميهني مسكو شركت كرده بودند بيش از پنجاه هزار تن گزارش كرده و مطبوعات روسيه اين رقم را نزديك به يكصد و پنجاه هزار تن نوشته بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر