کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۰, دوشنبه

مقام زن در ايران باستان

مقام زن در ايران باستان

در ايران باستان هميشه مقام زن و مرد برابر و در کنار هم ذکرشده است، حتي گروهي از ايزدان مانند آناهيتا زن هستندو در ميان امشاسپندان ، امرداد و خرداد و سپندارمذ ، که صفات اهورامزدا است زن ميباشند.



وآنچه در اوستا آمده است همه نشانه اي از همسنگي زن و مرد است، در فروردين يشت چنين آورده شده : اينک فروهر همه مردان و زنان پاک را مي ستائيم آنان که روان هايشان در خور ستايش و فروهر هايشان شايسته است اينک فروهر همه مردان و زنان پاکدين را مي ستائيم.



در زمان شاهنشاهي هخامنشيان ، براساس لوح هاي گلي تخت جمشيد زنان هم دوش مردان در ساختن کاخ هاي شاهان هخامنشي دست داشتند و دستمزد برابر دريافت مي نمودند، پيشه بيشتر زنان در دوره هخامنشيان صيقل دادن نهائي سنگ نگاره ها و همچنين دوخت و دوز و خياطي بوده است. بنابراين در شاهنشاهي بزرگ هخامنشي با برابري و تساوي خقوق زنان با مردان سر و کار داريم.



بايد خاطرنشان کرد که زنان در زمان بارداري و با بدنيا آوردن کودکي براي مدتي از کار معاف ميشدند ، اما از حداقل خقوق براي گذران زندگي برخوردار مي گشتند و علاوه بر آن اضافه خقوقي بصورت مواد مصرفي ضروري زندگي دريافت مي نمودند، همچنين در گل نوشته هاي تخت جمشيد شاهد آن هستيم که در کارگاههاي خياطي ، زنان بعنوان سرپرست و مدير بودند و گاه مردان زيردست زنان قرار مي گرفتند.



اما زنان خاندان شاهي از موقعيت ديگري برخوردار بودند ، آنان مي توانستند به املاک بزرگ سرکشي کنند و کارگاه هاي عظيم را با همه کارکنانش اداره و مديريت مي کردند و درآمدهاي بسيار زياد داشتند ، اما بايد خاطرنشان کرد که حسابرسي و ديوان سالاري هخامنشي حتي براي ملکه هم استثنا قائل نمي شد و محاسبه درآمد و مخارج از وي مطالبه مي کرد.



در يکي از گل نوشته ها ( لوح هاي گلي ) رئيس تشريفات دربار داريوش بزرگ دستور تحويل 100 گوسفند را به ملکه صادر مي کند تا درجشن بزرگ تخت جمشيد که 2000 مهمان دعوت شده بودند ، بکار روند.



دريکي از مهرهاي بدست آمده از تخت جمشيد زني بلندپايه در صندلي تخت مانندي نشسته و پاهايش را روي چهارپايه اي گذارده و گل نيلوفري در دست دارد و تاجي برسرنهاده که چادري روي آن انداخته شده است و به تقليد از مجلس شاه ، نديمه اي در برابر او ايستاده و عود سوزي در آن ديده مي شود. اين مهر يکي از زنان ثروتمند دربار هخامنشي است که نقش مهمي در مديريت جامعه داشته است و دستورات خود را به اين مهر منقوش مي کرده است.



بنابراين با کمک گل نوشته هاي تخت جمشيد تصويري کاملا نو از زنان و ملکه هاي هخامنشي بدست مي آوريم که برخلاف ادعاي نويسندگان يوناني ، که آنها را عروسکهايي محبوس در حرم سراها مي دانستند، نه تنها همدوش مردان در آئين هاي مذهبي شرکت مي کردند ، بلکه در صحنه زندگي و در اداره امور کشور هم نقش و شخصيت مستقل خويش را حفظ مي کردند . بررسي دقيق لوح هاي ديواني تخت جمشيد نشان مي دهد، که زن در دوران فرمانروائي هخامنشيان بويژه در زمان شاهنشاهي داريوش بزرگ از چنان مقامي برخوردار بودند که در ميان همه خلق هاي جهان باستان نظير نداشت .

۱۰ نظر:

  1. باز نشستین چرت و پرت سر هم کردین؟؟این مزخرفات رو از کجاتون در میارین؟تاریخ شما سراسر دروغ محض و جعلیست.

    پاسخحذف
  2. بسیار جای تاسف است که هزاران سال قبل زنان سرزمین ما جایکاهشان ارجمندووالا بوده وامروز چنین سرنوشتی پیدا کرده اند.به امید نابودی اهریمنزادگان

    پاسخحذف
  3. نظر دهنده ابتدايي شما را به مناظره تاريخ ايران دعوت مي كنم كه چقدر اطلاعات در مورد ايران زمين مي دانيد ....؟!

    پاسخحذف
  4. be ehtemale ziyad nazar dahande avali ye arabe mosh khore biyabon garde

    پاسخحذف
  5. لحن نوشتن اولین نظردهنده نشان از نا اگاهی کامل وتعصب کورکورانه ودشمنی مغرضانه با فرهنگ ایران وایرانی دارد.برای ایشان متاسفم وبرای فرهنگ ایران خوشحالم که تعداد این افراد محدود است وروز به روز کمتر میشود

    پاسخحذف
  6. نوشته ناشناس اولی مرا یاد دوستان بهایی می اندازد که تمام کوشش خود را می کنند تامنکر جایگاه زن در ایران باستان شوند وپس ازان نتیجه بگیرند حضرت عبدالبها به زن ازادی ومقام انسانی و...داد وخلاصه تمدن وهمه چیز در ایران با امدن عبدالبها اغاز شد.دوستان بسیجی بدانند در دشمنی با فرهنگ ایران با بهاییان همفکر هستند

    پاسخحذف
  7. کامنت گذر اول نشان داده که تورک قزلباش ضد ایرانی است. نوادگان تورکان قزلباش می گویند که پیش از آنکه ما تورکان وارد ایران زمین بشویم در ایران زمین انسان نمی زیسته است. نوادگان قزلباشان می گویند که زبان و فرهنگ و دین را ما از بیابانها با خودمان وارد ایران زمین کرده ایم. واقعا که تورک هستند و واقعا که ضد بشرند. اگر ما چیزی درباره شان گفتیم فریاد می زنند که به تورکان اهانت می کنید. باباجان، تورک یعنی ... چرا ناراحت می شوید. کسی که به تاریخ و فرهنگ و هویت و شکوه ایران و ایرانی اهانت می کند واقعا هم که تورک است با همان صفتی که ایرانیان به تورک می دهند.

    پاسخحذف
  8. یک ترک قزلباش ضد ایرانی بسیجی عرب بهایی دیگر۱۲ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۸:۲۹

    اصلا نظر دهنده اول یک تورک قزلباش ضد ایرانی بسیجی بهایی عرب است!

    فقط دوست عزیز برای در هم کوبیدن این ترک قزلباش ضد ایرانی بسیجی بهایی میتونید چند تا عکس از گلنوشتهای تخت جمشید به خصوص قسمت مربوط به گوسفندها بفرستید؟ شاید هم ما رو گوسفند فرض کردید!

    پاسخحذف
  9. نظر دهند اولي يك تجزيه طلب است

    پاسخحذف
  10. به نفر اول که نظر داده: لطف کنید اینجور نظرات رو به زبون عربی بنویسید تا همه بدونن کی و از چه قومی هستید

    پاسخحذف