کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

اعلاميه 27 نظامي، ديپلمات و رئيس اسبق سيا بر ضد بوش و رامسفلد (ژوئن 2004)

بيست و هفت مقام و ديپلمات پيشين آمريكايي اعلاميه مشتركي را امضاء و منتشر كرده بودند كه در آن حكومت جورج دبليو بوش (رئيس جمهور وقت) در رابطه با اشغال نظامي عراق متهم شده بود. اين گروه در اعلاميه خود كه در نيمه دوم ژوئن 2004 انتشار يافت نوشته بودند كه جنگ عراق امنيت امريكا را ضعيفتر ساخته، و جورج بوش و وزير دفاع كابينه او ـ رامسفلد ـ را متهم كرده بودند كه بدون برنامه روشن و آمادگي كامل، آمريكا را در آسياي غربي به جنگي پيچيده كشانده اند.
يكي از امضاء كنندگان اين اعلاميه كه در آمريكا پديده اي كم سابقه تلقي شده است درياسالار «ترنر» رئيس اسبق «سيا» و ديگري ژنرال «توني مك پيك» رئيس پيشين ستاد نيروي هوايي امريكا بودند. دو تن از سفيران سابق آمريكا در مسكو هم اين اعلاميه را امضاء كرده بودند.
امضاء كنندگان اين اعلاميه با ارائه دلايل خود خواستار ايجاد تغيير در هيات حاكمه آمريكا شده بودند. در اين اعلاميه تاكيد شده بود كه در طول تاريخ دو قرن و سه دهه اي آمريكا ديده نشده بود كه اين كشور همانند امروز در پهنه جهان تنها و منزوي شده باشد.
در جريان فعاليت هاي انتخاباتي سال 2008 آمريکا، نامزد حزب دمکرات که "تغيير" شعار اصلي او بود وسيعا از آن اعلاميه 27 امضايي استفاده کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر