کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

پرونده شکنجه در ابوغريب تا سالها باز خواهد ماند - راي قاضي نظامي به امكان احضار مقامات ارشد به اين دادگاه

سرهنگ «جيمز پهل» قاضي دادگاه نظامي كه متهمان به ارتكاب شكنجه در زندان ابوغريب را محاكمه مي کرد 21 ژوئن 2004 بذيرفت كه فرماندهان ارشد و مقامات غير نظامي را مي توان براي اداي شهادت و پاسخگويي به ادعاي متهمان آن پرونده به دادگاه احضار كرد. اين پرونده همچنان باز است.
متهمان پرونده شكنجه زننده و خلاف اخلاق زندانيان ابوغريب كه در جلسات مقدماتي محاكمه گفته بودند كه طبق «دستور از بالا» اقدام به شكنجه به منظور آماده ساختن متهمان به اعتراف مي كردند و خودشان شخصا علاقه اي به اين كار نداشتند. بر همين پايه، وكيلان مدافع آنان از قاضي نظامي خواسته بودند كه اجازه دهد فرماندهاني چون ابوزيد، سانچز، متز و حتي رامسفلد و جورج بوش احضار شوند تا صحت ادعاي متهمان روشن گردد و پاي آمران هم به ميان کشيده شود.
سرهنگ پهل همچنين راي داده بود كه زندان ابوغريب به عنوان «صحنه جرم» تا پايان محاكمه نبايد تخريب و يا تغيير شكل داده شود. جورج بوش رئيس جمهور وقت آمريكا قبلا گفته بود كه اين زندان را بايد تخريب كرد. در سال 2007 گفته شد که اين پرونده بعد از 20 ژانويه سال 2009 و پايان دوران رياست جمهوري جورج دبليو بوش هم باز خواهد بود و سر و صداي بيشتري از آن برخواهد خاست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر