کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

ملي شدن بانكها در ايران و دنباله قضاياء!

ضمن مصوبه اي، شوراي انقلاب از 18 خرداد 1358 بانكهاي غير دولتي ايران را ملي اعلام كرد. اين تصميم 24 بانك غيردولتي و بانك مختلط (كه بامشاركت بانكهاي خارجي تاسيس شده بودند ) را شامل شد. به علاوه، اعلام شد كه اين بانكها با هم ادغام و بانكهاي بزرگتري را به وجود خواهند آورد. در همان سال قانون اساسي جمهوري اسلامي در اصل 44 خود تاسيس بانك و بيمه غير دولتي را ممنوع ساخته است. اين همان اصل مهمي است كه به موجب آن در ايران باید همه صنايع بزرگ، صنايع مادر، بازرگاني خارجي، معادن بزرگ، بانكداري، بيمه، تامين نيرو، سدها و شبكه هاي آب رساني، راديو ـ تلويزيون، پست و تلگراف و تلفن، هواپيمايي، كشتيراني، راه و راه آهن و ... مالكيت عمومي داشته و دراختيار دولت باشند و رئيس جمهور به رعايت اين اصول سوگند ياد مي كند و شوراي نگهبان مكلف است مصوباتي را كه مغاير قانون اساسي باشند رد كند.
در سال 1979، در تفسير مصوبه 18 خرداد 1358 شوراي انقلاب و بعدا اصل 44 قانون اساسي بود كه انديشمندان جهان نوشتند ايران نخستين گام به سوي سوسياليسم را برداشته است ـ سوسياليسمي ملايم و اسلامي.
در اجراي مصوبه ملي شدن بانكها، موسسات مالي غير دولتي براي دو روز تعطيل شدند. چندي بعد هم بهره كاري به دليل منع «رباء» در اسلام ممنوع شد و حسابهاي پس انداز به صورت قرض الحسنه (بدون بهره) درآمد.
باوجود اصل 44 (که بازنگري در آن نياز به رفراندم و کسب نظر مردم دارد)، در دهه هاي بعد نخست شرکتهاي هواپيمايي ماهان و ... و بانک غيردولتي به وجود آمد و بعدا ....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر