کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۵, پنجشنبه

و سرمان سوت ‌می كشد

خيلي از ما در طول روز دچار سرگيجه مي‌شويم، همان احساسي كه گمان مي‌كنيم همه اشياء دور و برمان مي‌چرخد، سرمان سوت مي‌كشد و ناگهان ممكن است به زمين بخوريم. سرگيجه نشانه‌اي از ابتلا به يك بيماري است كه ممكن است علت آن اختلال در سيستم شنوايي، ضربه به سر، حوادث نخاعي، تومورهاي مغزي و... باشد، اما استرس و اضطراب و افسردگي هم اغلب موجب حس سرگيجه مي‌شود.

دكتر ايرج كريمي، پزشك متخصص عمومي مي‌گويد: اختلال در سيستم گوش داخلي و سيستم عصبي مركزي از دلايل شايع و عمده سرگيجه است.



وي مي‌افزايد: مردم سرگيجه را به اشتباه با سياهي رفتن چشم‌ها و يا گيجي مرتبط مي‌‌كنند، در حالي كه گيجي به هر گونه احساس عدم تعادل غيرچرخشي گفته مي‌شود كه ارتباطي با سيستم تعادلي انسان ندارد.



به گفته وي سرگيجه مي‌تواند انواع باليني مختلفي داشته باشد كه از جمله آن مي‌توان به بيماري‌هاي محيطي (كه مربوط به سيستم لابيرنت گوش است)‌، سرگيجه‌هاي مسافرتي، تعادلي، وضعيتي، بيماري منير و استفاده از سموم و داروها اشاره كرد.



وي همچنين سرگيجه‌هاي ناشي از علل مركزي را مربوط به نارسايي ساقه مغز (انفاركتوس ساقه مغز)‌، بيماري ام‌اس، تومور قسمت‌هاي خلفي مغز، ميگرن و صرع‌هاي گيجگاهي مي‌داند.



دكتر كريمي سرگيجه‌هاي وضعيتي را از مرسوم‌ترين سرگيجه‌ها ذكر كرده و ابراز مي‌كند: در اين سرگيجه‌ها وقتي بيمار دراز مي‌كشد و يا بلند مي‌شود، احساس چرخش سر دارد كه معمولا بيش از 30 ثانيه طول نمي‌كشد و اختلال شنوايي و وزوز گوش نيز وجود ندارد.





«منير» چيست؟


دكتر ايرج كريمي در تعريف بيماري «منير» (يك اختلال گوشي)‌ سرگيجه آن را دوراني ذكر كرده و سوت كشيدن گوش، كاهش شنوايي حسي عصبي و درگيري يك طرف سر را از مشخصات اين بيماري دانسته و علت آن را آلرژي، اسپاسم عروقي، افزايش ترشح گوش داخلي و مسموميت‌هاي دارويي مي‌داند.



وي با بيان اين كه در اين بيماري، يورش ‌ها بسيار شديد و به همراه حالت تهوع و عدم تعادل است، مي‌افزايد: در اين حملات هيچ علامت و مشخصه‌اي وجود ندارد و فرد ظاهري سالم دارد و ممكن است هر چند هفته و يا حتي چند ماه نيز به اين حالت دچار شود.وي يادآور مي‌شود: وزوز گوش در اين حملات مواج بوده و با وزوز گوش‌هاي عادي فرق دارد و اغلب اين دسته از بيماران از وزوز شكايت دارند و حتي ممكن است حملات بيماري به كري كامل منجر شود.





درمان منير

دكتر كريمي استراحت در منزل، رژيم غذايي كم نمك و داروهاي ضد سرگيجه را در كاهش سرگيجه ناشي از بيماري «منير» مفيد دانسته و معتقد است گاهي اوقات سرگيجه به دليل عفونت ويروسي در دستگاه تنفس، همانند سرماخوردگي مي‌تواند فرد را درگير كند كه اخيرا نيز اين بيماري شايع بوده است و بي‌آن كه درماني صورت بگيرد، خود به خود درمان مي‌شود.



به گفته اين پزشك، در سرگيجه‌هايي كه علل سيستم مركزي در آن نقش دارد، تومور عصب هشتم (شنوايي)‌ درگير است كه معمولا از چند ساعت تا چند روز فرد به آن مبتلا مي‌شود ولي در سرگيجه‌هاي عروقي، انفاركتوس‌هاي سيستم لابيرنت، ساقه مغز، مخچه و خونريزي‌هاي مخچه مي‌تواند عامل اصلي باشد كه درمان اين نوع از سرگيجه‌ها با كنترل عوامل خطرزا صورت مي‌گيرد، چرا كه اكثر كساني كه دچار اين نوع سرگيجه هستند بيماري ديابت، فشارخون و چربي بالاي خون دارند.



تاري بينايي، سرگيجه‌هاي چند دقيقه‌اي و دوبيني از نشانه‌هاي بيماري است كه فرد در حين حملات ممكن است به روي زمين بيفتد و كنترل خود را از دست بدهد.





راه‌هاي درمان‌

دكتر ايرج كريمي با بيان اين كه اكثر سرگيجه‌ها خود به خود ايجاد مي‌شوند و يا داراي دلايل مزمن هستند، اولين راه درمان آن را «اطمينان بخشيدن» به بيمار ذكر كرده و مي‌افزايد: از ديد بيمار و اطرافيان وي، سرگيجه علامت بسيار بدي محسوب مي‌شود، ولي بايد گفت بسياري از آنها خطرناك نيستند و بيمار بايد خونسردي خود را حفظ كند و با استفاده از داروهاي ضدسرگيجه كه از سوي پزشك معالج تجويز شده و حتي فيزيوتراپي به درمان آن بپردازد.





خوددرماني، ممنوع!

وي در پايان ضمن اعلام اين كه در بسياي از مواقع خوددرماني‌هاي افراد و مصرف داروهاي ضدالتهابي همانند: جنتامايسين‌ها، آسپرين، ايبوپروفن و به طور كلي مصرف داروهايي از خانواده ساليسيلات‌ها كه در ميان مردم شايع است باعث به وجود آمدن سرگيجه مي‌شود ، بهترين راه درمان آن را قطع دارو عنوان كرده و مي‌افزايد: شايسته است كه افراد پس از ابتلا به سرگيجه، در اولين گام به پزشك عمومي مراجعه كنند تا با تشخيص اوليه وي، بيمار به متخصص مغز و اعصاب و يا ديگر پزشكان متخصص راهنمايي شود.




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر