کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

عقب نشینی حکومت سوریه در برابر معترضین؛ لغو وضعیت فوق العاده پس از حدود نیم قرن







جــرس: در پی فراگیر شدن اعتراضات مردم سوریه علیه حکومت آن کشور، رئیس جمهور سوریه با لغو قانون وضعیت اضطراری که مدت قریب به پنجاه سال در این کشور مورد اجرا قرار گرفته و به موجب آن امکان بازداشت مخالفان و فعالان فراهم بود، به اولین خواستۀ مخالفین و معترضین تن داد.









این درحالی است که تا کنون بالغ بر ٢٢۰ تن در جریان اعتراضات چهار هفته اخیر آن کشور جان باخته و گروه زیادی زخمی و بازداشت و ربوده شده اند، و هزاران تن از مخالفان حکومت نیز، با تصرف میدان اصلی شهر «حمص»، سومین شهر بزرگ این کشور، نه تنها خواهان لغو وضعیت اضطراری، بلکه خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی شده اند.




خبرگزاری ها امروز اعلام کردند که همزمان با اعلام لغو وضعیت فوق العاده، ماموران امنیتی برای درهم شکستن تجمع و تصرف هزاران تن از مخالفان در میدان اصلی شهر «حمص»، متوسل به تیراندازی شدند.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور سوریه قبل از اعلام خبر لغو قانون وضعیت اضطراری، در بیانیه ای ازمردم این کشور خواسته بود که از برگزاری هرگونه گردهمایی، تظاهرات و تحصن خودداری کنند و در بیانیه  هشدار آمیز دولت خاطرنشان شده است که حفظ ثبات و امنیت کشور نباید بر آن لطمه ای وارد شود.




حکومت سوریه علاوه بر لغو قانون وضعیت اضطراری که بر اساس آن دولت می توانست در هر زمان و حالتی و به راحتی مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر را زندانی کند، همچنین مجبور شد دادگاه امنیت کشور را که مسئول محاکمه زندانیان سیاسی بود، لغو نماید.




منابع خبری به نقل از مخالفان گفته اند که لغو قانون وضعیت فوق العاده به معنای پایان اعتراضات در سوریه نخواهد بود . همزمان امروز اعلام شد که نیروهای امنیتی به متحصنین در شهر حمص تیراندازی کرده و پس از هجوم به میدان اصلی شهر که در اختیار مردم می باشد، قصد متفرق کردن آنها با گاز اشک آور را داشتند، که موفق نشدند.




خبرگزاری بی بی سی اعلام کرده است که تصاویر ویدئویی تائید نشده ای از سوریه به دست رسیده است که نشان می دهد امروز سه شنبه، سربازان ارتش اقدام به تیراندازی به مردم می کنند.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، طی اعتراضات دو روز گذشته در شهرهای مختلف سوریه، گروه زیادی از معترضان کشته و زخمی و ربوده شده اند.

 

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر